Stormköket är årets julklapp 2020

Stormköket är årets julklapp 2020
HUI research har kort stormköket till årets julklapp i en tid av återupptäckt natur och svemester för alla. Foto: Pressbild HUI research

När oron har fått svenskarna att hitta naturen, hålla svemester och ha social distansering är årets julklapp stormköket, slår HUI research fast idag.

2020 har varit de stora beteendeförändringarnas år. Kramar har bytts mot social distansering, semestern har blivit svemester och uttrycket “att äta ute” har fått en ny innebörd.

Det är också grunden till att stormköket är årets julklapp, enligt HUI research.

– Coronapandemin har lett till en mycket stark trend där vi svenskar umgåtts mer utomhus, både i våra lokala grönområden och på längre vandringar. Trenden har också synts i detaljhandelns försäljning. Årets julklapp 2020 – stormköket – speglar detta, säger Jonas Arnberg som är vd för HUI research.

För trettiotredje året i rad utser HUI research Årets julklapp. I år blir klappen en brinnande låga i en mörk tid. Stormköket är en reflektion över att vi återupptäckt den svenska naturen och över att vi alltjämt behöver träffa våra nära och kära utomhus. Kanske kan stormköket också vara en påminnelse om att människan har en förmåga att tämja naturens enorma krafter – vare sig det gäller eld eller virus, skriver HUI research.

– 2020 är det år i modern tid då vi allra snabbast behövt ställa om vårt beteende. Mycket av det vi tidigare ägnat oss åt har vi fått sluta med i syfte att skydda oss själva och våra medmänniskor – men en av de saker vi istället börjat göra i större uträckning är att vara i naturen, säger Jonas Arnberg.

Motivering/Årets julklapp 2020
”Till följd av coronakrisen har utomhustrenden accelererat kraftigt och besöken på vandringsleder och fjälltoppar har slagit nya rekord – trots en mycket begränsad turism från utlandet. Semestern blev till svemester och restaurangmåltider med vin ersattes med stormköksmiddag och termoskaffe. 2020 var året då svenskarna återupptäckte den svenska naturen och stormköket representerar därför den, på många sätt märkliga, tid vi lever i”.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform
Löneavtal klart hos Coop till 2023

Löneavtal klart hos Coop till 2023

Det blir löneökningar på totalt 1 354 kr för avtalsperioden och mest till de som tjänar minst när nu Handels förhandlat färdigt för Coops anställda.

Scan och Foodora i julsamarbete

Scan och Foodora i julsamarbete

Foodora och Scan inleder ett samarbete i Stockholm vid jul där man erbjuder stockholmarna en matkasse med leverans under samma dag och inom en timme.

Mycorena vinner Utstickarpriset

Mycorena vinner Utstickarpriset

När Polarbröd för nionde året delar ut Utstickarpriset går det till startupen Mycorena för en metod att tillverka svampprotein av livsmedelsrester.

Fransk kedja vill sälja nyttigt här

Fransk kedja vill sälja nyttigt här

Franska kedjan Monoprix söker sig utomlands och vill bland annat etablera sig i Sverige och sälja bland annat hälsosamma och hållbara livsmedel.

Var tredje planerar färre julklappar

Var tredje planerar färre julklappar

32 procent av dem som svarat i en ny undersökning tänker köpa färre julklappar än tidigare – och fler kvinnor kan tänka sig ge bort begagnat.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.