Stormköket är årets julklapp 2020

Stormköket är årets julklapp 2020
HUI research har kort stormköket till årets julklapp i en tid av återupptäckt natur och svemester för alla. Foto: Pressbild HUI research
När oron har fått svenskarna att hitta naturen, hålla svemester och ha social distansering är årets julklapp stormköket, slår HUI research fast idag.

När oron har fått svenskarna att hitta naturen, hålla svemester och ha social distansering är årets julklapp stormköket, slår HUI research fast idag.

2020 har varit de stora beteendeförändringarnas år. Kramar har bytts mot social distansering, semestern har blivit svemester och uttrycket ”att äta ute” har fått en ny innebörd.

Det är också grunden till att stormköket är årets julklapp, enligt HUI research.

– Coronapandemin har lett till en mycket stark trend där vi svenskar umgåtts mer utomhus, både i våra lokala grönområden och på längre vandringar. Trenden har också synts i detaljhandelns försäljning. Årets julklapp 2020 – stormköket – speglar detta, säger Jonas Arnberg som är vd för HUI research.

För trettiotredje året i rad utser HUI research Årets julklapp. I år blir klappen en brinnande låga i en mörk tid. Stormköket är en reflektion över att vi återupptäckt den svenska naturen och över att vi alltjämt behöver träffa våra nära och kära utomhus. Kanske kan stormköket också vara en påminnelse om att människan har en förmåga att tämja naturens enorma krafter – vare sig det gäller eld eller virus, skriver HUI research.

– 2020 är det år i modern tid då vi allra snabbast behövt ställa om vårt beteende. Mycket av det vi tidigare ägnat oss åt har vi fått sluta med i syfte att skydda oss själva och våra medmänniskor – men en av de saker vi istället börjat göra i större uträckning är att vara i naturen, säger Jonas Arnberg.

Motivering/Årets julklapp 2020
”Till följd av coronakrisen har utomhustrenden accelererat kraftigt och besöken på vandringsleder och fjälltoppar har slagit nya rekord – trots en mycket begränsad turism från utlandet. Semestern blev till svemester och restaurangmåltider med vin ersattes med stormköksmiddag och termoskaffe. 2020 var året då svenskarna återupptäckte den svenska naturen och stormköket representerar därför den, på många sätt märkliga, tid vi lever i”.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Annons

Ring eller maila oss

[email protected]

0703451200