Löfbergs gör Ikea sällskap

Kafferosteriet Löfbergs gör Ikea sällskap i 10x20x30-initiativet där målet är att utrota matsvinn, ett “banbrytande” initiativ enligt Löfbergs.

Löfbergs gör Ikea sällskap i det banbrytande 10x20x30-initiativet för att utrota matsvinn.  
10x20x30 går hand i hand med Löfbergs initiativ Circular Coffee Community med syfte att eliminera allt avfall relaterat till kaffe,menar företaget.  
 
10x20x30 leds av Ikea och drygt tio av världens största livsmedelshandlare och leverantörer som var och en engagerar minst 20 leverantör med målsättning att halvera matsvinnet till år 2030.  
Löfbergs är en av Ikeas största leverantörer av kaffe. 

– Matsvinn är negativt av många skäl, inklusive dess klimatpåverkan. Genom olika samarbeten arbetar vi för 100% cirkulär användning av alla resurser relaterade till kaffeodling, förädling och konsumtion, säger Eva Eriksson, kvalitets- och hållbarhetschef på Löfbergs. 

Genom att gå med 10x20x30 åtar sig Löfbergs att mäta och publicera sitt matsvinn och -avfall och skapa handlingsbara strategier för att minska detta svinn. 

10x20x30 lanserades vid toppmötet för matsvinn och -avfall 2019 som arrangerades av Champions 12.3, en sammanslutning av ledare från näringslivet, myndigheter och det civila samhället som åtagit sig att höja ambitionen och skapa åtgärder för att uppnå FN:s mål för hållbar utveckling.

Genom olika samarbeten arbetar vi för 100% cirkulär användning av alla resurser relaterade till kaffe, säger Eva Eriksson, kvalitets- och hållbarhetschef på Löfbergs. | Foto: Pressbild

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform

”Stark start på hösten”

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade 6,3 procent under september 2020 jämfört med motsvarande månad 2019, enligt Svensk dagligvaruhandel.

Coop vill utveckla klimatmål

Coop tar nästa steg i klimat- och hållbarhetsarbetet genom ett åtagande inom systemet Science based targets som bygger på vetenskapligt baserade mål.

Systembolaget vann mot Winefinder

Domstolen ger Systembolaget och slår fast att Winefinder driver en verksamhet som liknar detaljhandel. Nu beläggs Winefinder med vite på en miljon kr.

Krav vill se kommunalt ansvar

Kommunerna bör ta ansvar för att driva utvecklingen av ekologiska varor, hävdar Krav och anser sig ha stöd av en ny undersökning man låtit Sifo göra.

122 sökte pengar hos Lidl

122 projekt sökte finansiering hos Lidl i ”Hållbarhetsakuten”. Nu presenteras åtta finalister och vinnarna bland dem kommer att presenteras november.

Sodastream fyller på smaker

Efter fjolårets lansering av Pepsico-smaker går Sodastream nu vidare och utvidgar sin Pepsi-portfölj på den svenska marknaden med smaken Mountain Dew.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.