Coop Järna får Årets ekopris

Coop Järna har vunnit Kravs utmärkelse Årets ekopris 2020. Priset delades ut på White Guide Greens gala 31 augusti, som i år hölls digitalt.

Coop Järna fick priset för att de utmärker sig genom sitt breda ekologiska utbud med många Krav-märkta lokala produkter, konstaterar arrangören.
– Vi har kommit så här långt tack vare våra medvetna kunder. De har hållbara värderingar, ställer krav och snappar tidigt upp trender i samhället. Butikens resa började långt innan ekologiskt blev trendigt eftersom eko-rörelsen varit stark i regionen länge, berättar Jonas Johansson, butikschef på Coop Järna.

Vinnarmotiveringen löd:
”En medveten kundkrets, en driven butikschef och ett svårslaget sortiment leder fram till en ekologisk försäljning som borde göra de flesta andra butiker gröna av avund. ”

White guide green kartlägger för tredje året i rad Sveriges mest hållbara matbutiker enligt olika kriterier. I årets kartläggning ingår nära 300 butiker. Med kategorin Årets ekopris vill Krav hylla en butik som på innovativa sätt lyfter fram det Krav-märkta sortimentet och på så sätt kommunicerar mervärdena.

– Roligt att en liten butik med så tydligt hållbarhetsfokus vinner Årets ekopris. Coop Järna har länge erbjudit ett brett sortiment av lokalproducerade Krav-märkta och ekologiska produkter. Kunderna är med och påverkar det hållbara sortimentet, och kan därmed göra hållbara val när de handlar, säger Caroline Hellbacher, marknads- och regelutvecklare DVH hos Krav.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

Nudging ska öka ekoförsäljningen

Under oktober ska ett antal utvalda Ica-butiker arbeta med nudging för att den vägen öka försäljningen av ekologiska varor.

Dålig kunskap om hur mat produceras

Enligt en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Skånemejerier har majoriteten av de tillfrågade personerna låg kunskap om hur mat produceras.

Coop fortsätter sänka för medlemmar

Under fyra veckor med start 2 oktober fortsätter Coop satsningen på sina snart fyra miljoner medlemmar. Ett 70-tal varor får sänkt pris.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil