Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Tror på svensk servicehandel

Var fjärde s k conveniencebutik försvinner inom tio år, tror man i Danmark. I Sverige är man positiv och tror istället på att servicehandeln ska växa och ta för sig på marknaden.

Det är en analys från danska Retail Institute Scandinavia som fått den danska servicehandeln att ana mörka moln vid horisonten.
Enligt konsulten kommer var fjärde dansk conveniencebutik att försvinna inom tio år.

Vi upplever början på en strukturutveckling där kiosker och servicehandlare hamnar i allt starkare press från dagligvarubutikerna. I synnerhet de fristående handlarna kommer att drabbas och vi tror att den utvecklingen påbörjas redan under nästa är, säger Henning Bahr, vd i Danska Retail Institute Scandinavia A/S till Convience stores news.

– Starka convenience-koncept som 7-Eleven med moderna måltidslösningar, Cirlce K och OKQ8 kommer att utvecklas bra med flera innovativa inslag i verksamheten. Vi ser i Danmark starka satsningar på food-to-go och färdiga måltidslösningar och det är sannolikt framtiden.

Skulle motsvarande prognos överföras till Sverige skulle den innebära att drygt 1 000 svenska butiker försvann.
Den utvecklingen tror inte Bengt Hedlund, vd för Convenience stores Sweden, alls på.
– Vår bransch växer även om det finns aktörer som har svårt att klara sig. Det handlar nästan uteslutande om dem som driver sin verksamhet på egen hand och utan kedjeanknytning, säger han.

I stort är dock Hedlund positiv till branschens framtid och utveckling.
– Framförallt av tre skäl. Vår bransch går hand i hand med hur vi lever idag, vi anser oss ha mindre tid och lever mer och mer ”convenient”. Branschen och de varor man säljer utsätts sällan av någon konkurrens från internet. Det tredje är att allt fler i befolkningen dagligen besöker en conveniencebutik. Idag är siffran 25 procent och jag är inte främmande för att vi kan nå 50 procent vilket är den nivå som gäller i USA, spekulerar Bengt Hedlund.

SENASTE NYHETERNA

Fler nyheter nedanför!

powered by Typeform

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Stark öppning för handeln

Dagligvaruhandeln har inlett 2020 alldeles utmärkt. Januari bjöd på en tillväxt på 5,3 procent och även efter justering för kalendereffekten

Publikfavorit på Ostfestivalen

Hallands himmel. Godast på Ostfestivalen 2020. Detta enligt publiken som placerade osten från Arla som nummer 1, två år efter

Snabbgross öppnar i Jönköping

Nu på torsdag öppnar Axfood snabbgross i Jönköping. Det innebär en liten milstolpe då det är kedjans 25:e butik och

Så äter vi klimatsmart år 2030

Vi kommer att äta allt mer klimatsmart under de närmaste 10 åren. Nya växtbaserade proteinkällor och mindre svinn i matlagningen

E-handelsplaner splittrar politiker

Bevara oersättlig jordbruksmark eller bygga för en stor mängd nya jobb? Det är frågan i Ängelholm där ett nytt e-handelsområde

Hyfsad start för Clas Ohlson

Clas Ohlson ökade sin försäljning i Norden med 4 procent under januari 2020. Totalt ökade försäljningen med 1 procent och

Växtbaserat och Tex Mex

Livsmedelsföretaget Paulig, med bland annat varumärkena Santa Maria och Risenta, satsar på internationell tillväxt. Växtbaserat protein är en viktig del

Svenskodlad ärta i framtidsprojekt

På naturbruksskolan Sötåsen i Töreboda provar man att laga maträtter på gråärt (se bild), som under 1800-talet konkurrerades ut av

500 miljoner till Mathem

Mathem tar in 500 miljoner kronor i en ny investerarrunda. Tidigare ägare som Kinnevik, Verdanne och Clas Ohlson satsar mer

Coronaviruset påverkar H&M

H&M-gruppen kommer att påverkas rejält och en längre tid av coronaviruset, Credit Suisse tror att försäljningen kommer att påverkas negativt

Lantmännens vice vd i regeringens..

Regeringens nya strategiska arbetsgrupper ska skapa innovativa lösningar på samhällsutmaningar. Lantmännens vice vd Per Arfvidsson är invald i den grupp

Fazer lanserar Svenskt havreris

Ett svenskodlat klimatsmart havreris. Så lanserar Fazer ”Svenskt havreris”, varumärke Frebaco, med en sjättedel av det thailändska risets klimatpåverkan, hävdar

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch