Tror på svensk servicehandel

Var fjärde s k conveniencebutik försvinner inom tio år, tror man i Danmark. I Sverige är man positiv och tror istället på att servicehandeln ska växa och ta för sig på marknaden.

Det är en analys från danska Retail Institute Scandinavia som fått den danska servicehandeln att ana mörka moln vid horisonten.
Enligt konsulten kommer var fjärde dansk conveniencebutik att försvinna inom tio år.

Vi upplever början på en strukturutveckling där kiosker och servicehandlare hamnar i allt starkare press från dagligvarubutikerna. I synnerhet de fristående handlarna kommer att drabbas och vi tror att den utvecklingen påbörjas redan under nästa är, säger Henning Bahr, vd i Danska Retail Institute Scandinavia A/S till Convience stores news.

– Starka convenience-koncept som 7-Eleven med moderna måltidslösningar, Cirlce K och OKQ8 kommer att utvecklas bra med flera innovativa inslag i verksamheten. Vi ser i Danmark starka satsningar på food-to-go och färdiga måltidslösningar och det är sannolikt framtiden.

Skulle motsvarande prognos överföras till Sverige skulle den innebära att drygt 1 000 svenska butiker försvann.
Den utvecklingen tror inte Bengt Hedlund, vd för Convenience stores Sweden, alls på.
– Vår bransch växer även om det finns aktörer som har svårt att klara sig. Det handlar nästan uteslutande om dem som driver sin verksamhet på egen hand och utan kedjeanknytning, säger han.

I stort är dock Hedlund positiv till branschens framtid och utveckling.
– Framförallt av tre skäl. Vår bransch går hand i hand med hur vi lever idag, vi anser oss ha mindre tid och lever mer och mer ”convenient”. Branschen och de varor man säljer utsätts sällan av någon konkurrens från internet. Det tredje är att allt fler i befolkningen dagligen besöker en conveniencebutik. Idag är siffran 25 procent och jag är inte främmande för att vi kan nå 50 procent vilket är den nivå som gäller i USA, spekulerar Bengt Hedlund.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Skedvi bröd får exklusiv märkning

Skedvi bröd får nu en exklusiv märkning av EU. Efter fyra års arbete får man märkningen ”skyddad geografisk beteckning”, SGB.

Lanserar ny hållbar rostningsteknik

Sucafina, Beyers Koffie och CEE presenterar en ny hållbar rostningsteknik för kaffe. Den presenteras idag och ses som ett stort utvecklingssteg.

Det blir Ica som öppnar hos Sture

Ica Sturehallen. Det blir den butik som någon gång under hösten 2026 ger Sturekvarteret en ny dagligvarubutik och då öppna i Sturegallerian.

Lidl bjuder barn på VM-handbollen

VM i handboll för damer är igång i Göteborg och sponsorn Lidl bjuder nu över 100 barn på möjligheten att vara landslagsstjärnor för en dag.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil