Coop plastbantar kryddor

Nu minskar Coop med 180 ton plast årligen när Änglamarks örter får ny plastbantad lösning. | Foto: Coop
Coop tar bort cirka 180 ton plast per år när man nu byter ut förpackningarna på Änglamarks krukodlade örter genom en ny plastbantad lösning.

Ytterligare ett steg mot minskad plastanvändning tar nu Coop genom att ta bort cirka 180 ton plast per år när förpackningarna på Änglamarks krukodlade örter byts ut.
Det går genom att man tillsammans med odlaren Spisa tagit fram en ny plastbantad lösning för färska örter. Det innebär att plasten är helt förnybar i både odling och slutprodukt. Förpackningen ska sorteras som pappersförpackning, skriver Coop i en pressrelease.

Till dessa örter har 99 procent mindre plast använts jämfört med färska örter i plastkruka. Örterna odlas utan kruka, i torvjord som hålls samman av ett växtbaserat omtag. De färska örterna packas sedan i en förpackning som är gjord av papper med en tunn skyddsbarriär av plast med förnybart ursprung.  

– Vi på Coop jobbar väldigt nära våra producenter och leverantörer för att välja ut de produkter som tar bäst hänsyn till hållbarhet i alla led men som också innebär matglädje för våra kunder, säger Nichlas Olofsson, chef för inköp & kategori hos Coop.

Det är tre olika delar av förpackningen som byts ut. Plastkrukorna ersätts med en växtfiberbaserad lösning, plastbrättet som örterna distribueras i ersätts med ett likadant i papp och plastpåsen som örten säljs i är gjord av papper med en tunn skyddsbarriär av plast med förnybart ursprung.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Så vill svenskar fira hållbar jul

Hållbarhet och jul är inga begrepp som direkt kopplar armkrok bland svenskarna. Nu pekar ändå undersökningar på att fler börjar tänka hållbart.

Digitalisering stör inte julen

En ny undersökning visar att de flesta inte tycker att digitaliseringen stör julfirandet – men att många stör sig på ”julskryt” i sociala medier.

Rättelse: Skapar en ny enhet

Tolv av Lekias 170 handlarägda butiker i Sverige och Norge genomför en koncernbildning inom Lekia. Den nya koncernens namn är Lekledaren.

Jättesatsning av Löfbergs i Karlstad

Familjen Löfberg, som äger kafferosteriet med samma namn, gör nu en jättesatsning i Karlstad med, bland annat, ett nytt stort kafferosteri.

Ny formel ska hjälpa med klappar

En ny formel ska hjälpa oss att köpa rätt julklappar, något som enligt en undersökning oroar väldigt många svenskar.

Nya EU-regler för förpackningar

EU har antagit nya regler för förpackningar och avfall från förpackningar. Samtidigt skapar man ett förbud mot s k ”evighetskemikalier”.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil