Matsmart får beröm i egen rapport

Arkivbild | Foto av Björn Wedin
Matsmart presenterar idag sin första impact-rapport, som avser 2021, och ger sig själv som bolag med beröm godkänt för sina klimatinsatser.

Nu lanserar e-handlaren Matsmart sin första impact-rapport, för 2021. Rapporten visar en övergripande positiv klimatpåverkan med en nettobesparing på över 14 000 ton CO2e. Ett litet bidrag på resan mot ett mer hållbart matsystem, konstaterar Matsmart om den egna verksamheten.

– Vi är stolta över att lansera vår första impact-rapport som visar vilken påverkan vårt företag har på världen, såväl positiv som negativ. Och även om rapporten lämnar utrymme för förbättringar, så är det ett första steg i att bättre förstå hur vi kan bidra till en ännu mer hållbarhet, säger Hanna Thofelt Lindström, kommunikations- och hållbarhetschef hos Matsmart.

– Vår positiva klimatpåverkan visar hur bra det är att rädda mat. Majoriteten av matens klimatpåverkan kommer från produktionen. Det är därför det är så viktigt att inte låta något som redan blivit producerat gå till spillo. Vi behöver bli bättre på att ta tillvara på resurser och återcirkulera dem. Över 14 000 ton CO2e är en stor mängd. Det motsvarar till exempel elförbrukningen för 2 700 hem under ett helt år, fortsätter Hanna Thofelt Lindström.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil