Första spadtaget för Matsmarts nya lager

Första spadtaget för Matsmarts nya lager
Här ska det ligga, Matsmarts nya storlager i Örebro, klart att använda från nästa vår. Foto: Pressbild Matsmart
Nu har första spadtaget tagits för Matsmarts nya lager i Örebro, som är i drift redan under våren 2022 och där 10 000 ton varor per år ska passera.

Nu har första spadtaget tagits för Matsmarts nya lager i Örebro, som är i drift redan under våren 2022 och där 10 000 ton varor per år ska passera.

Fredag 4 juni blev dagen för e-handelsföretaget Matsmart och första spadtaget för dess nya, automatiserade och klimatsmarta lager som byggs i industriområdet Pilängen i Örebro.
Det nya lagret blir 22 000 kvadratmeter stort med 149 robotar som hjälper personalen, cirka 100 personer, att plocka och packa varor.

Nästa vår, 2022, ska lagret stå klart att tas i drift av Matsmart som har som affärsidé att köpa upp och sälja varor och produkter som på ett eller anat sätt – tryckfel, sortimentsbyten, bäst före-datum eller annat – är på väg att slängas eller bli matsvinn.

Nu ska e-handeln bygga ett nytt lager i Örebro, för att klara tillväxten det närmaste decenniet. Hittills har Matsmarts kunder köpt 25 000 ton mat och konsumentprodukter.
Via det nya lagret ska Matsmart kunna sälja minst 10 000 ton produkter per år.

– Vi behöver bli mycket bättre på att ta tillvara all den mat som produceras, eftersom en tredjedel av all mat som produceras aldrig äts upp. Det här är en mycket större utmaning än vad många inser. Vi har ännu bara skrapat på ytan, men ändå har våra kunder hittills räddat över 25 000 ton mat, sade Matsmarts vd Karl Andersson i samband med det symboliska första spadtaget.

– Att kriga mot missförstånd runt bäst-före-datumet har och fortsätter att vara en pusselbit för att minska svinnet, tillade Andersson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil