Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på email
E-post

Fler ekobönder vill sälja direkt

Det finns en stark framtidstro och vilja att satsa bland Sveriges ekobönder, enligt Ekologiska lantbruksbarometern 2020 som just publicerats. | Foto från Pixabay
Stark framtidstro, vilja att satsa och ambition att sälja direkt till konsumenter istället för via handeln. Så ser trenden ut hos Sveriges ekobönder.

Det finns en stark framtidstro och vilja att satsa bland Sveriges ekobönder, enligt Ekologiska lantbruksbarometern 2020 som just publicerats.
I den har Kantar Sifo intervjuat 500 svenska ekobönder på uppdrag av organisationen Ekologiska lantbrukarna och Organic Sweden.

Hela 37 procent av gårdarna vars representanter svarat planerar betydande investeringar de kommande tre åren och många säger sig vilja satsa på förädling av sina lokala råvaror. Dessutom tror allt fler att de kommer sälja mer direkt till konsument.

Att 37 procent av de svarande planerar betydande investeringar visar en ökad framtidstro mot undersökningen 2019 då motsvarande siffra var 31 procent.
Den vanligaste investeringen är i stall och andra byggnader för djurhållning men nästan tre av tio svarande tänker investera i byggnader och utrustning för förädling.

– Att så många ekolantbrukare planerar att göra större investeringar på sina gårdar visar att det finns en stark framtidstro bland Sveriges ekobönder. Vi ser också en spännande utveckling där allt fler väljer att satsa på att förädla sina lokala ekologiska råvaror och sälja direkt till konsument via antingen gårdsbutik eller Reko-ring, säger Sofia Sollén Norrlin hos Ekologiska lantbrukarna.

Sex av tio (62%) svarande tror att de kommer att sälja sina produkter till förädlingsföretag som mejerier, spannmålsföretag och slakterier om 5-10 år.
Samtidigt visar undersökningen att fler än var fjärde svarande tror att direktförsäljning – gårdsbutiker, Reko-ringar, digital handel och Bondens marknad – kommer vara den huvudsakliga försäljningskanalen i framtiden.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn

Senaste nytt.

Presenteras av

Annons

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Annons

Annons

Annons

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.