Så ska Lidl spara 5,5 ton varje år

Foto Pressbild
Slopade crème fraiche-lock sparar 5,5 ton plast per år. Det konstaterar Lidl Sverige som nu plockar bort locket på två crème fraiche-produkter.

Lidl Sverige plockar bort locket på två crème fraiche-produkter för att minska livsmedelskedjans koldioxidavtryck och plastanvändning.
Åtgärden innebär en årlig minskning på 5,5 ton plast. Totalt minskas plastanvändningen med 33 procent för de två mejeriprodukterna, meddelar Lidl.

– Leverantörskedjan har en avgörande roll i omställningen till en hållbar verksamhet. Tack vare våra smarta och effektiva processer, och vårt nära samarbete med våra leverantör hittar vi hela tiden sätt att skruva på och förbättra vårt sortiment. Det här är ett tydligt sätt på hur vi tillsammans gör det enkelt för kunden att välja hållbart och minska plastanvändningen, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör hos Lidl Sverige.

Med start i mitten av november plockas plastlocket på två Matriket-artiklar bort för att minska klimatavtrycket. Det handlar om 2 dl-förpackningen för Matriket Crème Fraiche 13 % samt 32 %.
Istället för plastlocket kommer aluminiumoblat att skydda innehållet, som kommer att ha samma bäst före-längd som tidigare.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil