Miljoner till hållbara innovationer

Miljoner till hållbara innovationer
Fem projekt har fått pengar från Lidls kunder till att utveckla hållbara innovationer. Foto: Pressbild Lidl
Fem projekt får drygt 11 miljoner kr ur de pengar Lidls kunder bidragit till via en avgiftshöjd plastkasse och ska utveckla hållbara innovationer.

Fem projekt får drygt 11 miljoner kr ur de pengar Lidls kunder bidragit till via en avgiftshöjd plastkasse och ska utveckla hållbara innovationer.

Nu är pristagarna i årets upplaga av Lidl future initiatives – Hållbarhetsakuten – utsedda, meddelar Lidl.
De vinnande projekten, som ska påskynda omställning till ett mer hållbart livsmedelssystem, korades vid en prisceremoni i veckan.

Det totala stödet i år är 11 320 000 kronor, som Lidls kunder bidragit med genom en tidigare prishöjning på plastpåsar.

I år har även Lidls kunder fått vara delaktiga genom att rösta på sitt favoritprojekt.

Vinnaren av Lidls hedersutmärkelse är ”Svinn-labb” från Rädda barnen som belönas med 1 miljon kronor. 

– Vi är helt tagna av det enorma intresse och engagemang som årets upplaga väckt, säger Lidls Sverige-chef Johan Augustsson.

– Att få möjlighet att lyfta och stötta de vinnande projekten, som genom kreativa och nytänkande framtidslösningar hjälper till att driva branschen framåt gör mig väldigt stolt.

Fakta/De vinnande projekten
Konkret cirkulärt livsmedelssystem
Renahav Sverige AB – prissumma 3,7 miljoner kr
Hållbar livsmedelsproduktion med frövitalisering
Robust seed technology A&F AB – prissumma 2,505 miljoner kr 
Ätbar matförpackning av biomaterial för minskat matsvinn
Saveggy AB och Lunds universitet – prissumma 2,115 miljoner kr
Klimatsmart certifiering av kollagring i marken
Inkonova AB och Rise – prissumma 2,0 miljoner kr
Svinn-labb 
Rädda barnen – prissumma 1,0 miljoner kr

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Hammars julmust vann litet jultest

När Aftonbladet lät elva personer göra ett blindtest av julmust fick Hammars bryggeris julmust med kardemummasmak störst bifall.

Så vill svenskar fira hållbar jul

Hållbarhet och jul är inga begrepp som direkt kopplar armkrok bland svenskarna. Nu pekar ändå undersökningar på att fler börjar tänka hållbart.

Digitalisering stör inte julen

En ny undersökning visar att de flesta inte tycker att digitaliseringen stör julfirandet – men att många stör sig på ”julskryt” i sociala medier.

Rättelse: Skapar en ny enhet

Tolv av Lekias 170 handlarägda butiker i Sverige och Norge genomför en koncernbildning inom Lekia. Den nya koncernens namn är Lekledaren.

Jättesatsning av Löfbergs i Karlstad

Familjen Löfberg, som äger kafferosteriet med samma namn, gör nu en jättesatsning i Karlstad med, bland annat, ett nytt stort kafferosteri.

Ny formel ska hjälpa med klappar

En ny formel ska hjälpa oss att köpa rätt julklappar, något som enligt en undersökning oroar väldigt många svenskar.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil