Nu vill Coop speeda upp sina klimatmål

Nu vill Coop speeda upp sina klimatmål
Foto: Coop
25 procent av utsläppen från maten ska bort redan till år 2026. Beskedet kommer från Coop som nu väljer att höja ambitionen för sin klimatpåverkan.

25 procent av utsläppen från maten ska bort redan till år 2026. Beskedet kommer från Coop som nu väljer att höja ambitionen för sin klimatpåverkan.

Halvering av utsläppen av växthusgaser från Coops egen verksamhet och 25 procents minskning av klimatpåverkan från maten som Coop säljer till år 2026.
Det är två av Coops nya klimatmål. Coop höjer nu ambitionen för sitt arbete för minskad klimatpåverkan med fyra övergripande klimatmål.

Målen har godkänts av Science Based Targets och validerade att vara i linje med vad Coop behöver göra för att bidra till att jordens uppvärmning begränsas till max 1,5 grader. 
– Att erbjuda hållbart producerad mat i en verksamhet med så litet klimatavtryck som möjligt är en strategisk prioritering för Coop. Vi har i många år arbetat målmedvetet för att succesivt minska klimatutsläppen från vår verksamhet, konstaterar Coops kvalitets- och hållbarhetschef Charlotta Szczepanowski.

– Nu höjer vi ambitionsnivån ytterligare med nya klimatmål som spänner över hela Coops verksamhet. Vi har satt utmanande mål som ska minska klimatutsläppen från vår egen verksamhet men även påverka våra leverantörer och våra varor i butik, tillägger Szczepanowski.

Läs mer om Coop Sveriges nya klimatmål i nästa printmagasin, Butikstrender 1/2022

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Kronprinsparet på besök hos Fazer

Livsmedelsinnovationer och hållbarhet stod i centrum när kronprinsessan Victoria och prins Daniel besökte Fazer i Vanda förra veckan.

Circle K tar nytt steg kring hållbarhet

För att minska antalet engångsartiklar gör Circle K ett nytt test ihop med Panter och Tingstad. Det handlar om ett cirkulärt system för takeaway-mat.

En bonde har polisanmält sina kor

En indisk bonde har polisanmält sina kor efter att de inte producerat mjölk på fyra dagar, trots att de har fått den mat de ska ha.

”Fortsatt tufft för svensk ekonomi”

Svensk ekonomi visar hög aktivitet men står inför fortsatta problem och det är en lång väg till att återställa hushållens köpkraft, skriver Handelsbanken.

Coop öppnar ny butik i Västerås

28 september är det dags för Coop att inviga sin nybyggda butik i centrala Västerås, där man ska profilera sig med en extrasatsning på färskvaror.

Östenssons nya butik är invigd

Nu är invigningen av Hemköp Östenssons Folkungavallen genomförd och därmed har Linköping fått en ny modern livsmedelsbutik.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil