Snusdosan för komposten här

Nu finns världens första biologiskt nedbrytbara snusdosa. Det är svenska Swedsnus som gör snus till något med en förpackning för komposten.

Innehållet är detsamma och varken nyttigare eller mindre nyttigt än tidigare – men nu kan snusare i alla fall få en miljömässigt sund förpackning till sitt snus.
Den första biologiskt nedbrytbara snusdosan, tillverkad av biomaterial baserat på sockerrör, är här och produceras i Sverige.

– Det här är ett resultat av innovation som kommer av att vi ställer krav på våra leverantörer och en gemensam vilja att bidra till en bättre värld, berättar Markus Lindblad på Snusbolaget.
Snustillverkaren Swedsnus, materialtillverkaren A good choice och Holmgrens plast i Gnosjö är trion bakom den nya dosan.

– Det är av största vikt för branschen att ta fram en 100% nedbrytbar dosa enligt EU:s direktiv om plast för engångsbruk. Vi är väldigt stolta över att ha arbetat fram ett biobaserat material för snusdosor som kan ersätta den fossila plasten i snusdosorna, säger Christian Öster, projektledare hos Swedsnus.

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

5 stycken snabba efter lunch varje vardag.

Vi behandlar självklart dina uppgifter enligt GDPR
Läs mer här.

Citymail fossilfritt i Stockholm

Citymail kommer i sin brev- och paketutdelning bli fossilfri i hela Stockholms innerstad vilket bland andra Coop som nyttjar Citymail gillar.

FILM: Årets företagare 2020

Richard Bergfors, norrbottning och vd för Max burgers, är årets vinnare av priset ”Årets företagare”, vilket delas ut av organisationen Företagarna.

Dressmann och Cubus stänger

Cubus i centrum av Gävle läggs ned. Dressmann avvecklas i Sandviken. Varnergruppen fortsätter linjen med neddragningar och butiksstängningar.

Ikea vägrar Black friday

Istället för att hänga på Black friday ska Ikea göra något hållbart av den svarta fredagen genom att köpa tillbaka Ikea-varor från kunder den dagen.

Framtidstron på väg tillbaka

Framtidstron i både butiks- och e-handeln ökar i oktober, konstaterar Svensk handel som ser en mer positiv attityd både i näthandel och fysisk handel.

Lidl vänder – startar kundklubb

Lidl har varit den enda stora dagligvarukoncern i Sverige som saknat lojalitetsprogram. Nu ändrar man sig och startar Lidl plus, igång 19 oktober.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.