Coca-Cola bjuder 4 000 anställda inom äldreomsorgen på jullunch genom en digital kupong från Foodora för att visa att man uppskattar vårdens hjältar.
Coca-Cola vill hylla vårdhjältar som kämpar under pandemin genom att bjuda på jullunch, skriver företaget i en pressrelease.
Totalt får 4 000 anställda inom äldreomsorgen en gratis måltid via en digital kupong från Foodora.
– Initiativet är värt cirka en miljon kronor och har som mål att visa uppskattning till den hårt arbetande sjukvården och samtidigt stötta den drabbade restaurangbranschen, skriver företaget.
Coca-Cola köper digitala kuponger från Foodora som erbjuder kontaktfri leverans av mat i 48 svenska städer. Kupongerna distribueras till 4 000 anställda inom äldreomsorgen tillsammans med vårdföretaget Vardaga.
Mottagaren kan beställa valfri mat till ett värde av 250 kronor. Totalt skänks mat till ett värde av ca en miljon kronor.
– Den svenska sjukvården jobbar under extraordinära förhållanden vilket ställs på sin spets i juletid. Vanligen en period för återhämtning och tid för nära och kära. Vi vill visa vår tacksamhet för vårdpersonalens hårda arbete, i en tid när den kanske behövs lite extra, säger Coca-Colas kommunikationsdirektör Frida Keane.
Utöver att visa uppskattning för vårdpersonalens insatser har initiativet som mål att stötta den drabbade restaurangbranschen.
– Restaurangbranschen har drabbats hårt av de nödvändiga restriktioner som pandemin innebär. Donationen av julluncher till vårdpersonal via Foodora är ett sätt för oss att stötta lokala aktörer, påpekar Frida Keane.

Kunderna har återvänt – nu växer e-handeln
Kunderna har återvänt till e-handeln, som växer igen. Samtidigt har, enligt HUI:s vd, de fysiska butikernas attraktionskraft börjat avta.