Nya mönster när vi handlar

Ensam shoppare? Så ser det ut när nästan alla svarande i en undersökning säger att de beter sig annorlunda i butiken nu. | Foto: Pressbild
Nio av tio svarande har ändrat sitt beteende i butiker med anledning av coronapandemin. Det framgår i en ny undersökning från Svensk dagligvaruhandel.

Svensk dagligvaruhandel har låtit Demoskop undersöka hur vårt beteende i dagligvarubutiken påverkats av coronapandemin. Det visar sig då att nio av tio svarande har förändrat sitt beteende i butiken – och på flera sätt.

Att hålla särskilt avstånd till andra i butiken var för de allra flesta ett nytt men numera självklart beteende. Men det visade sig också att vi i högre grad än tidigare planerar våra inköp i förväg och åker till butiken på tider då det normalt inte är lika många där. En av fem anger att de försöker att åka ensamma till butiken.

– Dagligvaruhandelsaktörerna har sedan början av april då Folkhälsomyndigheten kom med nya rekommendationer arbetat mycket aktivt med olika åtgärder i butikerna. Vi följer utvecklingen och inför sommaren fortsätter vi vår gemensamma annons- och informationskampanj med förhoppning att man fortsätter agera så att trängsel inte uppstår, berättar Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Trots positiva förändringar vill man inte luta sig tillbaka.
– Undersökningen bekräftar att det idag finns en medvetenhet om hur man bör agera för att minska risken för smittspridning. Men det finns utrymme för förbättringar, som att ännu fler funderar på om de kan åka ensam till butiken. Det handlar också om att hålla ut, inte minst under kommande stora mathelger som midsommar, avslutar Brynell.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil