Sociala medier formar barnens önskelistor och förändrar köpbeteendet i butik

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Barnens önskningar blir fler, dyrare och mer trendstyrda. En unik samling tomtebrev från 1800-talet fram till i dag visar hur sociala medier och virala fenomen nu avgör vad barn hoppas hitta under granen – och utvecklingen märks även i handeln.

Tidigare dominerades barnens önskelistor av böcker, sportutrustning och traditionella leksaker. I år syns en helt annan bild i Postmuseums arkiv virala fenomen och influenserinfluerade produkter får allt större genomslag. Labubus, pruttkuddar, långa löshår inspirerade av “Demon hunters” och avancerade leksaksflygplatser är några av årets vanligaste önskningar.

– Skillnaden i dag är den blixtsnabba spridningen av trender. Det syns tydligt i önskningarna, säger Hanna Nydahl, samlingsansvarig på Postmuseum.

Utvecklingen innebär att trendstyrda önskningar får efterfrågan att svänga snabbare, där produkter som syns i sociala medier kan gå från okända till masshysteri på bara några dagar, vilket i sin tur kan leda till ökad efterfrågan på tillfälliga och trendbaserade artiklar, större krav på snabb uppföljning i inköp, högre förväntningar från föräldrar på att varor ska finnas på hyllan, fler impulsköp kopplade till barnens trendvärld samt nya möjligheter för säsongsdrivna exponeringar och frontplacering en utveckling som visar hur unga konsumenter påverkar hela hushållets inköp även i kategorier som inte riktar sig direkt till barn.

En tydlig förändring är att önskningarna blivit dyrare över tid. PostNord ser allt fler barn som listar större och mer kostsamma produkter än tidigare generationer. Det ställer i sin tur högre krav på föräldrar och påverkar vilka kategorier som rör sig mest i butik under julhandeln.

Trots att barns önskningar förändras fortsätter traditionen att skriva brev till Jultomten. Årligen tar PostNord emot cirka 20 000 brev, adresserade till: Jultomten,173 00 Tomteboda

PostNord uppmanar nu föräldrar att hjälpa barnen med en sak:

– Skriv barnets adress på baksidan av kuvertet så att Jultomten kan skicka svar. Och skicka brevet i god tid, säger Kristina Olofsdotter på PostNord.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.