Stora skillnader när diskmedel testades

Foto: MostPhotos
750 tallrikar diskade och rena jämfört med endast 100. Skillnaderna var stora när Testfakta gjorde ett stort test av handdiskmedel och jämförde nio.

Skillnaden mellan toppen och botten är stor i Testfaktas stora laboratorietest av handdiskmedel. Topp tre saknar dock miljömärkning.
Så sammanfattar man den undersökning om handdiskmedel som nu presenterats.

Testfakta har på uppdrag av Procter & Gamble laboratorietestat nio vanliga handdiskmedel på den svenska marknaden. Testet har utförts av det oberoende laboratoriet SGS Institut Fresenius i tyska Taunusstein, skriver man på sin sajt, www.testfakta.se.

För att undersöka hur effektivt de nio diskmedlen diskade satte laboratoriet upp testbanor där tallrikar med intorkad smuts skulle diskas. 
Det gjordes olika tester i både kallt och varmt vatten. Varje tallrik rengjordes med att en disksvamp drogs 20 gånger på framsidan och sex gånger på baksidan.

Det visade sig att skillnaderna i resultat var mycket stora mellan de olika diskmedlen. 
I det test som gjordes i 45 grader varmt vatten var differensen som störst. Testvinnaren Yes Max Power klarade av att diska rent 15 tallrikar, eller motsvarande 750 tallrikar per 100 ml diskmedel, innan vattnet i diskbaljan inte längre klarade lösa upp fettet. 

Under samma förutsättningar klarade Clean Touch Original bara 3 tallrikar, eller motsvarande 100 tallrikar per 100 ml diskmedel. Därmed fick de en tydlig bottenplacering i den delen av testet, skriver Testfatka.Samma typ av test gjordes också i 23 grader varmt vatten. Även här är det Yes båda varumärken med 500 respektive 450 rena tallrikar per 100 ml diskmedel som toppar listan. 

Men här är avståndet i antalet diskade tallrikar mindre. Lidls W5 power green med 300 tallrikar kommer ut som tredje bäst, följt av Coop Änglamark och Icas Skona som båda klarar motsvarande 250 tallrikar. I botten återfinns återigen Clean Touch, sammanfattar Testfakta som även påpekar att även i de två återstående testmomenten står Yes Max Power som vinnare.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil