Ny mobiltjänst hos Coop

Coop presenterar ny tjänst för självscanning med mobil och har stora förhoppningar till den. | Foto: Pressbild
Efter en tids utveckling börjar Coop testa en egenutvecklad applikation för självscanning och betalning via mobilen. Nu sker test i butiksmiljö.

Det skarpa testet utförs under de kommande veckorna i en butik i centrala Stockholm för att finslipa tjänsten i butiksmiljö. I
 ett nästa steg öppnas lösningen för allmänheten vilket också innebär att fler digitala tjänster som ska stärka Coops kunderbjudande adderas till applikationen.

Med Coops nya självscanningsapplikation kan kunden i ett första steg själv scanna sina varor, betala för dem samt få ett kvitto och en kod för att kunna ta sig ur självutcheckningsområdet.

Möjligheterna med självscanning via mobilen är många och det finns potential att addera fler tjänster och funktioner som skapar mervärde till kunden så som allergiinformation, innehållsförteckning eller den nya unika hållbarhetsdeklarationen, som Coop nyligen presenterade, skriver företaget i en pressrelease idag.

– Sedan i höstas har vi jobbat stenhårt med vårt digitala erbjudande och vi utvecklar kontinuerligt nya smarta lösningar som underlättar våra kunders vardag. Vår nya applikation för självscanning är en lösning som ger oss möjlighet att fortsätta driva mat-Sverige framåt och är ett led i att ytterligare stärka vårt kunderbjudande, säger Coops vd Magnus Johansson.

– Vi ser en stor potential för självscanning med mobilen. När kunden kan scanna och betala själv kan de välja hur mycket tid de vill lägga på olika moment i butiken och i större utsträckning styra sin upplevelse. Just nu är vi i slutfasen av arbetet med vår flaggskepsbutik i Hagastaden Stockholm och där har vi tagit fasta på möjligheten med självscanning via mobil och utformat en butiksupplevelse utöver det vanliga, säger Christian Wijkström som är vd för Coop butiker & stormarknader.

Coops nya applikation för självscanning testas just nu på Coop Sveavägen i Stockholm. Applikationen finns i en första version idag och fler funktioner kommer att adderas framöver. Målet är att öppna applikationen för allmänheten efter sommaren.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil