Konkurs – satsningen bar inte frukt

Siktet var inställt på vinst efter tre år.
Det blev konkurs efter fyra istället.
Nu är Stockholms-bolaget Most historia.

Utgångspunkten för satsningen på Mosts var en potentiell mångmiljardmarknad inom transporter.
Den byggde på en molnbaserad teknik som gav möjlighet att i realtid följa sin containertransport.

Det här var – som man såg det – ett stort steg framåt för sådana som fruktimportörer och leverantörer, vilka har ett stort problem i att temperatur och/eller luftfuktighet gör att varor förstörs under transport.
Det här skulle Most med sin teknik kunna hjälpa till att motarbeta.

I slutet av 2019 var situationen akut och företagsledningen hade då arbetat intensivt med att få in nytt kapital.
De samlade förlusterna i bolaget var då uppe i trakterna av 40 miljoner kr och enbart under 2019 såg förlusten ut att hamna kring 15 miljoner kr vilket ska sättas i relation till en omsättning strax under 13 miljoner kr.

Bolaget försattes emellertid i konkurs i december sedan ingen räddare med öppen plånbok dykt upp.
Inga av de som tidigare investerat i bolaget ville heller slänga in nya pengar i bolaget där planen annars var en nyemission på 5 miljoner kr, att lösa in konvertibellån på 7 miljoner kr och att i början av 2020 plocka in 14,25 miljoner kr via en nyemission.

Konkursförvaltaren letar nu efter någon som vill ta över verksamheten eller är intresserad av den teknik som ligger bakom företaget.
Uppgifter talar om att det finns seriöst intresse och att en lösning kan presenteras under de närmaste veckorna.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Coop kampanjar med humortrio

Coop fixar festen tillsammans med IJustWantToBeCool, humortrion som i tre Youtube-kanaler har en miljonpublik.

Billigast att köpa storpack på nätet

Dyrt snus? Absolut. Men när Norstat undersöker saken på uppdrag av Snusbolaget är resultatet att man kan tjäna rejält på att handla på nätet.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil