Konkurs – satsningen bar inte frukt

Siktet var inställt på vinst efter tre år.
Det blev konkurs efter fyra istället.
Nu är Stockholms-bolaget Most historia.

Utgångspunkten för satsningen på Mosts var en potentiell mångmiljardmarknad inom transporter.
Den byggde på en molnbaserad teknik som gav möjlighet att i realtid följa sin containertransport.

Det här var – som man såg det – ett stort steg framåt för sådana som fruktimportörer och leverantörer, vilka har ett stort problem i att temperatur och/eller luftfuktighet gör att varor förstörs under transport.
Det här skulle Most med sin teknik kunna hjälpa till att motarbeta.

I slutet av 2019 var situationen akut och företagsledningen hade då arbetat intensivt med att få in nytt kapital.
De samlade förlusterna i bolaget var då uppe i trakterna av 40 miljoner kr och enbart under 2019 såg förlusten ut att hamna kring 15 miljoner kr vilket ska sättas i relation till en omsättning strax under 13 miljoner kr.

Bolaget försattes emellertid i konkurs i december sedan ingen räddare med öppen plånbok dykt upp.
Inga av de som tidigare investerat i bolaget ville heller slänga in nya pengar i bolaget där planen annars var en nyemission på 5 miljoner kr, att lösa in konvertibellån på 7 miljoner kr och att i början av 2020 plocka in 14,25 miljoner kr via en nyemission.

Konkursförvaltaren letar nu efter någon som vill ta över verksamheten eller är intresserad av den teknik som ligger bakom företaget.
Uppgifter talar om att det finns seriöst intresse och att en lösning kan presenteras under de närmaste veckorna.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

Nudging ska öka ekoförsäljningen

Under oktober ska ett antal utvalda Ica-butiker arbeta med nudging för att den vägen öka försäljningen av ekologiska varor.

Dålig kunskap om hur mat produceras

Enligt en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Skånemejerier har majoriteten av de tillfrågade personerna låg kunskap om hur mat produceras.

Coop fortsätter sänka för medlemmar

Under fyra veckor med start 2 oktober fortsätter Coop satsningen på sina snart fyra miljoner medlemmar. Ett 70-tal varor får sänkt pris.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil