Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

2,6 procent upp för Ica

”Bra”, säger Ica. ”Nja”, säger analytikerna. Det handlar om Ica-gruppens fjärde kvartal. En nettoomsättning på 30 850 miljoner kr är något lägre än vad börsens analytiker trodde på.

Ica-gruppen redovisar idag fjärde kvartalet 2019 och gör det under rubriken ”Bra avslutning på ett starkt år”.
Koncernens nettoomsättning landade på nästan 31 miljarder kr, 30 850 miljoner kr exakt, vilket är en ökning med 2,6 procent.

Rörelseresultatet hamnade på 1 267 miljoner kr och resultatet per aktie på 4,52 kr.
Styrelsen föreslår för 2019 en aktieutdelning på 12:00 per aktie vilket är 50-öringen mer än för året innan.

– Året avslutades med bra utveckling i våra olika verksamheter, sammanfattar vd Per Strömberg och utvecklar resonemanget;
– Försäljningen i Ica-butikerna har ökat i god takt under kvartalet och lönsamhetsmässigt sticker Rimi Baltic och Ica-banken ut med stark resultatutveckling. Vår fina tillväxt på nätet fortsatte och vi växte även under det fjärde kvartalet snabbare än marknaden på såväl mat som apoteksvaror. I november startades även vår e-handel i Rimi Baltic.

Analytikerna är dock inte lika imponerade som Ica-chefen.
Såväl vinst som omsättning var under genomsnittet av fem analytikers estimat medan däremot aktieutdelningen föll i god jord hos analytikerna som sammanvägt gissade på 11:95 i utdelning.

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Coronaviruset påverkar H&M

H&M-gruppen kommer att påverkas rejält och en längre tid av coronaviruset, Credit Suisse tror att försäljningen kommer att påverkas negativt

Martina Haag frontar Hemköp

Hemköp fortsätter att knyta kända ansikten och från och till matprofiler till sig i  konceptet ”Från en matälskare till en

Fazer lanserar Svenskt havreris

Ett svenskodlat klimatsmart havreris. Så lanserar Fazer ”Svenskt havreris”, varumärke Frebaco, med en sjättedel av det thailändska risets klimatpåverkan, hävdar

Willys öppnar på Bryggudden

Vilket kaffe man bjuder på vid premiären behöver man kanske inte fundera på. Idag öppnar Willys på Bryggudden i Karlstad

Coop säljer lokalt på nätet

Coop tar nu ett nytt grepp där man lanserar en ”gårdsbutik” online. ”Med den nya gårdsbutiken på coop.se kan man

Tror på svensk servicehandel

Var fjärde s k conveniencebutik försvinner inom tio år, tror man i Danmark. I Sverige är man positiv och tror

Coop lägger ner i Ramnäs

Coop lägger ned sin butik i Ramnäs, Surahammar. Därmed förlorar orten inte bara sin sista butik utan även apotek och

Lidl rekryterar från Ica

Niclas Haglund har fått jobb på marknads och kommunikation hos Lidl Sverige där han ska arbeta som konceptdesigner, art director

Kan få outlet med lyxmärken

En outletby med märken som Gucci och Versace? I lilla Löddeköpinge? Så kan det bli sedan kommunen och Rioja estates

Gratis släp hos Max i Örebro

Max burgers och Freetrailer inleder ett samarbete vid Max restaurang i Lillån norr om Örebro. Som ett utbyggt kunderbjudande erbjuder

Ekomjölk får klimatvänlig förpackning

Skånemejeriernas ekologiska produkter “Hjordnära” får nya kartongförpackningar. De  tillverkas av Elopak och garanteras vara helt koldioxidneutrala. Skånemejeriernas miljösatsning har som

Lidl-bygge ännu inte avgjort

Denna vecka hamnar Lidls planer på att bygga i Karlstad på politikernas bord igen. Lidl har efter två år inte

Superlokal nätmat i konkurs

Man tog in 80 miljoner kr i kapital men fick aldrig ordning på affärerna. Nu går nätmatbutiken Fodi i konkurs

Picards nya i butikerna

Picard lanserar vårens asiatiska sortiment med kryddstarka nyheter. Lanseringsdatum är 12 februari och i butikerna finns 50 asiatiska produkter i

Högsta vinsten någonsin

Det ekonomiska resultat som Lantmännen redovisar för 2019 slår rekord. Resultatet efter finansnetto, strax under 1,9 miljarder kr, är den

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch