Trots försiktiga konsumenter fortsätter köpcentrum och handelsområden att locka besökare och visa tillväxt.
Efter några år av ekonomisk oro ser Sveriges handelsplatser ut att ha hittat en ny balans.
Enligt årets kartläggning från HUI och NCSC ökade omsättningen i svenska köpcentrum och handelsområden under 2024, trots att många hushåll fortfarande är försiktiga med sina utgifter.
– Det visar att handelsplatserna fortsatt har en viktig roll i människors vardag. De fyller inte bara funktionen att handla, utan också att mötas och uträtta ärenden, säger Kajsa Hernell, vd för NCSC.
Tillväxten under 2024 landade på 3,6 procent i löpande priser en återhämtning som innebär att handeln nu åter passerat nivåerna från 2019.
Bakom utvecklingen ligger främst stabila resultat inom mode, restaurang och service, medan hushållens ökade priskänslighet fortsatt märks inom sällanköpsvaror.
– Vi ser att lågprisformat och dagligvaruhandel driver mycket av tillväxten, men det finns också tecken på att konsumenterna börjar våga köpa mer sällanköpsvaror igen, säger Michael Cronholm, COO på HUI.
Handelsområdena visar en något starkare utveckling än köpcentrumen, med en ökning på 3,7 procent.
Framför allt är det stormarknader och lågprisaktörer som lockar, medan bygg, möbler och elektronik haft det tuffare.
Men trots de olika förutsättningarna finns en gemensam trend: svenska konsumenter fortsätter söka sig till fysiska butiker.
Rapporten Svenska Köpcentrum 2024 bygger på data från Swedish Shopping Center Directory, som samlar uppgifter om omsättning, yta, ägare och besöksflöden i hela landet.
Den visar en bransch som är pressad men anpassningsbar där tydlighet, prisvärde och upplevelse blir allt viktigare faktorer i kampen om kunderna.
– Det handlar inte bara om försäljning längre. Det handlar om att skapa miljöer där människor vill vara, oavsett om de handlar eller inte, säger Kajsa Hernell.




















