Peckas tar in nytt kapital

Peckas naturodlingar är global ledare inom kretsloppsodling. Man ökade omsättningen med 120 procent förra året men vill nu växla upp än mer genom att ta in nytt kapital.

Peckas naturodlingar i Härnösand har vind i seglen och är störst i världen inom sitt segment, kretsloppsodling.
Nu vill man växla upp ytterligare genom att ta in mer kapital. Redan nu röner man stor internationell uppmärksamhet för sina satsningar.

– Vi blir ofta kontaktade av utländska bolag som vill köpa vårt system och vårt kunnande, berättar Peckas Naturodlingars vd Elena Petukhovskaya.

Bolaget odlar tomater och regnbågslax i en akvaponisk odling där man enbart under fjolåret ökade omsättningen med drygt 120 procent. Tomaterna finns idag i butiker runtom i hela Sverige.

– Efterfrågan drivs av att allt fler vill äta livsmedel som odlas resurseffektivt, klimatsmart och giftfritt, och det är precis det som vi erbjuder, säger Elena Petukhovskaya.

I kretsloppsodlingen ger fisken ger näring till tomaterna som i sin tur renar vattnet. Inga bekämpningsmedel används och vattenförbrukningen sänks med 95 procent jämfört med traditionell odling. Tomaterna får mogna i sin egen takt vilket innebär att tomaterna smakar tomater, även mitt i vintern.

Fjolåret var intensivt för Härnösandsbaserade Peckas Naturodlingar. Bland annat stod det tredje växthuset klart och dessutom utvecklades en egen patentsökt biobädd som kan beskrivas som hjärtat i kretsloppsodlingen.

– Vi har gjort tunga investeringar för framtiden och nu ligger fokus på att skörda frukterna av vårt arbete, berättar Elena Petukhovskaya.
För att speeda upp expansionstakten gör man nu en emission för att få in ytterligare kapital till företagets utveckling och satsningar.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

Vald till generalsekreterare

Vi-skogens styrelse har utsett Charlotta Szczepanowski till ny generalsekreterare. Charlotta Szczepanowski har tidigare haft rollen som arbetande styrelseordförande för Vi-skogen och kommer nu fortsätta driva arbetet framåt. Charlotta tillträder sin nya roll den 1 april.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil