Coop vill utveckla klimatmål

Coop signerar åtagande om Science based targets som ett led i att utveckla sina klimatmål. | Foto: Pressbild
Coop tar nästa steg i klimat- och hållbarhetsarbetet genom ett åtagande inom systemet Science based targets som bygger på vetenskapligt baserade mål.

Coop tar nästa steg i företagets klimat- och hållbarhetsarbete genom att signera ett åtagande om att sätta klimatmål inom det internationella systemet Science based targets, skriver man i en pressrelease.
Åtagandet innebär att Coop ska sätta vetenskapligt baserade mål för att sänka företagets växthusgasutsläpp i enlighet med Parisavtalet.

− Klimat och energi är sedan lång tid en viktig del av Coops hållbarhetsarbete och vi gör hela tiden förbättringar för att minska vår klimatpåverkan. Vår absolut största klimatpåverkan kommer från de produkter som vi säljer, konstaterar Charlotta Szczepanowski som är chef för kvalitet och hållbarhet hos Coop Sverige.

– När vi nu går in i Science Based Target-samarbetet kommer vi kunna målsätta klimatutsläppen från våra egna varor men även för våra leverantörer.

Science based target initiative är ett internationellt samarbete där de företag och organisationer som sätter klimatmål inom ramen för initiavet åtar sig att uppfylla Parisavtalets mål om att inte öka jordens medeltemperatur med mer än 1,5 grader.

För att kunna sätta målen behövs en genomgång av företagets utsläpp genom hela värdekedjan. 
Det handlar dels om ett mål på fem års sikt och dels om ett på tio års.

− När vi nu går in en process med att sätta enskilda klimatmål kommer vi också att säkerställa att vi inte gör förbättringar inom ett enskilt område på bekostnad av ett annat, poängterar Charlotta Szczepanowski. 
Åtagandet om Science Based Targets har signerats av Coop Sveriges vd Magnus Johansson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

47 procent fler konkurser i år

Enligt ny statistik från UC har antalet konkurser under januari 2023 varit det högsta på tio år. Samtidigt minskar antalet nya företag kraftigt.

Marknadsför tobaksfri mot gällande lag

Marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter strider på flera punkter mot gällande lag, skriver Dagens juridik som hänvisar till Konsumentverket.

Nu byter Dagab till returpallar

Med start i februari börjar Dagab byta ut alla träpallar mot returpallar från SRS. Det handlar på årsbasis om cirka 1,4 miljoner pallar.

Rusta storsatsar på sin e-handel

Rusta fokuserar om en aning när man nu väljer att satsa mer på sin e-handel. Rusta.com har uppdaterats och fått ny förbättrade funktioner.

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Arla sänker priset till bönderna igen

För andra gången i år sänker nu Arla det pris man betalar till sina bönder för mjölken. Sänkningen gäller både konventionell och ekologisk mjölk.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil