Valborgsmässoafton och Första maj är två av vårens starkaste traditioner i Sverige – och en gyllene möjlighet för butiker att öka sin försäljning. Under Valborg samlas många för att fira med eldar, sång, picknick och grillkvällar, medan 1 maj bjuder på demonstrationer och gemensamma aktiviteter.
I år väntas stora folkfester i flera svenska städer. I Stockholm bjuder Frihamnstorget på ett kreativt Valborgsfirande med marknad, mat, cirkus och konstnärliga installationer. I Uppsala räknar man med över 120 000 besökare till klassiska evenemang som forsränning, silluncher och körsång.
För butiker innebär detta en perfekt möjlighet att anpassa sitt sortiment, skapa kampanjer och möta den ökade efterfrågan. Här är våra fem bästa tips för att sälja mer under Valborgs- och Första maj-helgen:
5 tips: Så maxar du försäljningen i butiken inför Valborg och 1 maj
- Satsa på snabbmat och färdiga picknick-paket
Många firar Valborg genom att äta utomhus. Skylta upp med färdiga picknickkassar, sallader, wraps, drycker och enklare plockmat. Go-to-go-mat är ett vinnande koncept – gärna nära kassalinjen för impulsköp.
- Erbjud engångsartiklar för utelivet
Engångsbestick, tallrikar, servetter och muggar går åt snabbt under helgen. Placera dessa vid entrén eller skapa färdiga ”festkit” med allt som behövs för picknick eller grillkvällar.
- Lyfta fram grillprodukter och tillbehör
Valborg och grillning går hand i hand. Skylta med grillkol, tändvätska, korvar, grillspett, marinader och tillbehör. Skapa inspirerande temabord med färdiga lösningar för grillentusiaster.
- Skapa Valborgserbjudanden och paketeringar
Gör enkla kampanjer som ”3 för 2 på picknickprodukter”, ”Fira Valborg – få 20 % rabatt på grilltillbehör” eller ”Köp 2 sallader – få 1 dryck på köpet”. Tydliga erbjudanden styr köpbeslut i stunden.
- Förbered extra personal och tydlig skyltning
Under Valborg och 1 maj rör sig mycket folk snabbt. Se till att vara redo med extra bemanning, snabba kassalinjer och tydliga skyltar som guidar kunden rätt – särskilt kring säsongsvarorna.