Solceller till tre nya Willys-butiker på gång

Solceller till tre nya Willys-butiker på gång
Willys utökar satsningen på solceller – tre nya anläggningar tas i bruk under året. Foto: Pressbild Willys
Willys fortsätter satsa på solcellsanläggningar för eget bruk och har nu tecknat avtal med Trophi fastighets AB om anläggningar vid tre nya butiker.

Willys fortsätter satsa på solcellsanläggningar för eget bruk och har nu tecknat avtal med Trophi fastighets AB om anläggningar vid tre nya butiker.

Willys fortsätter satsa på solcellsanläggningar för eget bruk, och har alltså tecknat avtal med Trophi fastighets AB om solcellsanläggningar för ytterligare tre Willys-butiker.
De uppförs och driftsätts under 2021 och kommer att producera el motsvarande årsförbrukningen av el för 125 villor.

Det är Willys butiker i Trollhättan, Sandviken och Köping som nu får solceller för eget bruk installerade på sina butikstak.
Därmed förstärks Willys och Axfoods satsning på att ställa om till mer klimatsmarta energikällor.

– Vi fortsätter vår satsning på ett grönare butiksbestånd, där vår målsättning är att ha solcellsanläggningar på 25 procent av lämpliga butikstak. Redan idag kommer all el vi köper till butikerna från förnybara källor, men att en del av elen dessutom produceras på våra egna tak är naturligtvis ännu bättre, säger Thomas Evertsson, vd för Willys.

Solcellerna är snart färdigställda, och de beräknas att tas i drift under 2021. Storleken på anläggningarna varierar.
De kommer att producera mellan 203 000 och 210 000 kWh per år, eller totalt 622 000 kWh per år. Det motsvarar den årliga elförbrukningen för 125 villor.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil