Världens äldsta snacks hetare än någonsin

Världens äldsta snacks hetare än någonsin
Foto: Sundlings Sverige
Popcorn har blivit hetare än någonsin, enligt Sundlings Sverige som nu tagit fram ett sortiment av popcorn- och snacksprodukter för konsument.

Popcorn har blivit hetare än någonsin, enligt Sundlings Sverige som nu tagit fram ett sortiment av popcorn- och snacksprodukter för konsument.

En förklaring till den ökade populariteten är den nyttighetstrend som nu även nått butikernas snacksavdelningar. Idag finns det ett stort utbud av mer fettsnåla och proteinrika snacksalternativ till de traditionella potatischipsen. Att då popcornintresset ökar är inte så konstigt med tanke på att popcornmajsen har en naturligt hög fiberhalt i sig – ca 15 % kostfibrer – och innehåller mängder med antioxidanter, något som den medvetna konsumenten uppmärksammat.
En annan anledning är naturligtvis att popcorn upplevs som ett okonstlat snacks med få eller inga tillsatser alls. Tidigare ansågs popcorn vara ett enklare vardagssnacks som man oftast poppade hemma på spisen eller i mikrovågsugnen. Idag väljer många istället färdigpoppade popcorn framförallt av premiumkvalitet, där man noggrant valt ut ingredienser och även förklarar tillverkningssättet för att tillgodose konsumentens höga krav.

Sundlings Sverige är nordens största popcornleverantör till biografer och arenor, och nu är man även aktuella med konsumentförpackade popcorn- och snacksprodukter för service- och dagligvaruhandel.

– Fortfarande är de traditionella salta popcornen den största produkten men intresset för andra smaker ökar stadigt, allt från cheddarkryddade till kanderade popcorn, en produkt som för övrigt hade varit otänkbart att sälja i norden då vi startade för 30 år sedan, enligt Janne Falk, försäljnings- och marknadschef på Sundlings Sverige.

– Vi märker också ett ökat intresse av mindre portionsförpackningar som man konsumerar i farten. En trend som funnits en längre tid i USA och Europa men nu även kommit hit. Vi är övertygade om att popcorn fortsatt kommer vara hett under lång tid framöver, avslutar Janne Falk.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

47 procent fler konkurser i år

Enligt ny statistik från UC har antalet konkurser under januari 2023 varit det högsta på tio år. Samtidigt minskar antalet nya företag kraftigt.

Marknadsför tobaksfri mot gällande lag

Marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter strider på flera punkter mot gällande lag, skriver Dagens juridik som hänvisar till Konsumentverket.

Nu byter Dagab till returpallar

Med start i februari börjar Dagab byta ut alla träpallar mot returpallar från SRS. Det handlar på årsbasis om cirka 1,4 miljoner pallar.

Rusta storsatsar på sin e-handel

Rusta fokuserar om en aning när man nu väljer att satsa mer på sin e-handel. Rusta.com har uppdaterats och fått ny förbättrade funktioner.

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Arla sänker priset till bönderna igen

För andra gången i år sänker nu Arla det pris man betalar till sina bönder för mjölken. Sänkningen gäller både konventionell och ekologisk mjölk.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil