Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Fazer lanserar Svenskt havreris

Ett svenskodlat klimatsmart havreris. Så lanserar Fazer ”Svenskt havreris”, varumärke Frebaco, med en sjättedel av det thailändska risets klimatpåverkan, hävdar man.

Klimatfrågan är större än någonsin och efterfrågan på växtbaserade och hållbara produkter ökar, konstaterar Fazer som bakgrund till att man nu lanserar ett havreris i sitt varumärke Frebaco.

– Ett svenskt, närodlat och klimatsmart alternativ till vitt ris och med bara en sjättedel klimatpåverkan jämfört med ris från Thailand, sammanfattar Fazer.

Havret kommer från Västgötaslätten och odlas inom en radio på högst tio mil från Fazers kvarn i Lidköping, skriver man och påpekar att havreriset består av hela havrekärnor som ångbehandlats och polerats vilket gett en kortare koktid, endast 13 minuter.

– Just nu investerar vi 160 miljoner kronor i att fördubbla havrekapaciteten i Lidköping. Vi är stolta över att lansera havreris som är en helt ny innovativ produkt och ett viktigt steg i Fazers satsning på växtbaserad mat, säger Mats Liedholm, vd för Fazer Sverige.

I samband med lanseringen har Paul Svensson, kock och kreativ ledare på restaurangerna Paul Taylor lanthandel i Sundbyberg, och Fotografiska i Stockholm, tagit fram recept till tre rätter.

– Havreris är en klimatsmart, konsumentvänlig och god produkt som kan göra det enkelt för många att ersätta det asiatiska riset. På köpet får man god smak och bättre näringsvärde, säger Paul Svensson som till övriga meriter kan lägga att han nyligen blev hedersprofessor vid Örebro universitet.

Frebaco havreris lanseras i Sverige under vecka 8 på Ica, Hemköp, Willys, Tempo, City Gross samt på Mathem.se och Mat.se.
Rekommenderat pris: 27,90 för 1 kg. Hållbarhetstiden är ett år. Havreris finns i samma hylla som övrigt ris.

SENASTE NYHETERNA

Fler nyheter nedanför!

powered by Typeform

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Stark öppning för handeln

Dagligvaruhandeln har inlett 2020 alldeles utmärkt. Januari bjöd på en tillväxt på 5,3 procent och även efter justering för kalendereffekten

Publikfavorit på Ostfestivalen

Hallands himmel. Godast på Ostfestivalen 2020. Detta enligt publiken som placerade osten från Arla som nummer 1, två år efter

Snabbgross öppnar i Jönköping

Nu på torsdag öppnar Axfood snabbgross i Jönköping. Det innebär en liten milstolpe då det är kedjans 25:e butik och

Så äter vi klimatsmart år 2030

Vi kommer att äta allt mer klimatsmart under de närmaste 10 åren. Nya växtbaserade proteinkällor och mindre svinn i matlagningen

E-handelsplaner splittrar politiker

Bevara oersättlig jordbruksmark eller bygga för en stor mängd nya jobb? Det är frågan i Ängelholm där ett nytt e-handelsområde

Hyfsad start för Clas Ohlson

Clas Ohlson ökade sin försäljning i Norden med 4 procent under januari 2020. Totalt ökade försäljningen med 1 procent och

Växtbaserat och Tex Mex

Livsmedelsföretaget Paulig, med bland annat varumärkena Santa Maria och Risenta, satsar på internationell tillväxt. Växtbaserat protein är en viktig del

Svenskodlad ärta i framtidsprojekt

På naturbruksskolan Sötåsen i Töreboda provar man att laga maträtter på gråärt (se bild), som under 1800-talet konkurrerades ut av

500 miljoner till Mathem

Mathem tar in 500 miljoner kronor i en ny investerarrunda. Tidigare ägare som Kinnevik, Verdanne och Clas Ohlson satsar mer

Coronaviruset påverkar H&M

H&M-gruppen kommer att påverkas rejält och en längre tid av coronaviruset, Credit Suisse tror att försäljningen kommer att påverkas negativt

Lantmännens vice vd i regeringens..

Regeringens nya strategiska arbetsgrupper ska skapa innovativa lösningar på samhällsutmaningar. Lantmännens vice vd Per Arfvidsson är invald i den grupp

Fazer lanserar Svenskt havreris

Ett svenskodlat klimatsmart havreris. Så lanserar Fazer ”Svenskt havreris”, varumärke Frebaco, med en sjättedel av det thailändska risets klimatpåverkan, hävdar

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch