Köttpriset mot rekord?

Priserna på svenskt kött har stigit under coronaperioden och närmar sig toppnoteringen från 2016. Svenskarna vill i allt högre grad ha svenskt kött.

Priset på svenskt kött har följt en intressant kurva som sett ut så att priset legat i stort sett stilla sedan sommaren 2018. Men när coronapandemin slog till i mars började slakterierna höja priserna på olika typer av kött.

Enligt Jordbruksverkets statistik har priset på ungtjur, ett vanligen använt riktmärke, stigit från cirka 42 till nästan 45 kronor under perioden vilket är högt.
Toppnivån, 47 kronor, noterades 2016 och nu tror branschexperter att vi kan nå de nivåerna igen.

Prisuppgången 2020 förklaras primärt av att vi äter större delen av vårt kött hemma och betydligt lägre andel på restaurang än normalt under coronapandemin, skriver di.se idag.
När vi väljer kött själva i butik föredrar en förkrossande majoritet av kunderna svenskt kött medan restauranger till stor del väljer utländskt kött.

En annan förklaring är att marknaden nu börjar stabilisera sig och normalisera sig på allvar efter det svåra torkåret 2018 då många tvingades slakta djur vilket gav ett överskott av kött som dämpade priserna.
Nu är vi i ett marknadsläge där fler svenska bönder börjar satsa på köttproduktion igen och där en större tillgång tros hålla tillbaka prisnivåerna.

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

5 stycken snabba efter lunch varje vardag.

Vi behandlar självklart dina uppgifter enligt GDPR
Läs mer här.

Citymail fossilfritt i Stockholm

Citymail kommer i sin brev- och paketutdelning bli fossilfri i hela Stockholms innerstad vilket bland andra Coop som nyttjar Citymail gillar.

FILM: Årets företagare 2020

Richard Bergfors, norrbottning och vd för Max burgers, är årets vinnare av priset ”Årets företagare”, vilket delas ut av organisationen Företagarna.

Dressmann och Cubus stänger

Cubus i centrum av Gävle läggs ned. Dressmann avvecklas i Sandviken. Varnergruppen fortsätter linjen med neddragningar och butiksstängningar.

Ikea vägrar Black friday

Istället för att hänga på Black friday ska Ikea göra något hållbart av den svarta fredagen genom att köpa tillbaka Ikea-varor från kunder den dagen.

Framtidstron på väg tillbaka

Framtidstron i både butiks- och e-handeln ökar i oktober, konstaterar Svensk handel som ser en mer positiv attityd både i näthandel och fysisk handel.

Lidl vänder – startar kundklubb

Lidl har varit den enda stora dagligvarukoncern i Sverige som saknat lojalitetsprogram. Nu ändrar man sig och startar Lidl plus, igång 19 oktober.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.