Det är företaget Differ som gjort undersökningen och det är tolfte året i rad som Änglamark tar förstaplatsen. Coop utses samtidigt till Sveriges grönaste varumärke inom kategorin dagligvaruhandel, skriver Coop.
Vi – Vi är mycket stolta att Coop och Änglamark fortsätter vara starka varumärken. Coops långsiktiga arbete med att erbjuda prisvärd mat av hög kvalitet och som är schysst producerade är något som Sveriges konsumenter känner till och märker av, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef hos Coop Sverige.
I undersökningen har svenskarna fått utse Sveriges grönaste varumärke inom ett tiotal olika branscher.
Coop når förstaplaceringen i kategorin för dagligvarubutiker, en placering som Coop försvarar från föregående år.
När deltagarna i undersökningen fritt får ange vilket varumärke som de anser vara mest hållbart vinner Änglamark; kategorin kallas ”Folkets val”.
Änglamark är Coops eget varumärke för mer hållbara varor. Denna kategori vinner därmed Änglamark för tolfte året i rad. – För att en hållbar livsstil ska vara praktiskt möjlig för alla måste det vara enkelt att välja och handla hållbart. Därför finns Änglamark. När vi utvecklar våra Änglamarksprodukter sätter vi fokus på smak, kvalitet, ekologi, hållbarhet och förpackningar. Därtill ska varorna skapa matglädje utan att priset springer iväg, säger Minna Björklund, tillförordnad chef för egna varumärken på Coop.