Veganskt från Fazer

Fazer följer de senaste mattrenderna bland annat inom växtbaserade måltider. | Foto av Vegan Liftz

Fazer fokuserar på att ge sina kunder smakupplevelser och testlanserar nu en ny innovation inom chokladkategorin – Fazer oat choco.
Den växtbaserade havrechocon kommer att finnas i begränsad upplaga och säljas genom webbshoppen Fazer store från 24 juni.
Chocon finns som Oat choco och Oat choco hazelnut och är vegansk, laktosfri och utan palmolja.

Fazer följer de senaste mattrenderna bland annat inom växtbaserade måltider och choklad och har lyssnat på önskemål från konsumenterna, skriver man i en pressrelease.

– Våra kunniga chokladteknologer har lyckats lösa en kreativ utmaning vi arbetat på länge; en helt växtbaserad choco som är vegansk, laktosfri, palmoljefri och tillverkad med 100% ansvarsfullt odlad kakao. Detta är en innovation som vi nu testlanserar för att få in värdefull feedback från konsumenterna kring smaken på produkten, säger Robert Engman, vd för Fazer konfektyr i Sverige.

Fazer oat choco skapades genom att kombinera nordisk havre och kakao.
Kakaon köps in från odlare i Fazers direkta hållbarhetsprogram, samt certifierad kakao från UTZ, Rainforest alliance och Fairtrade cocoa programme.

– Vi har satsat mycket i havre där vi har högt kunnande i råvaran och teknologin, samt har investerat stort i våra kvarnar både i Sverige och Finland. Vi har många varumärken där vi nu vill komplettera med växtbaserade alternativ i alla kategorier, säger Robert Engman.

Fazer Oat Choco kommer att säljas i begränsad upplaga i webbshoppen Fazer Store från den 24 juni med ett cirkapris på 28 kr (2,50 euro). Produkten väger 62 gram och innehåller 42% kakao.
Under testlanseringen kommer Fazer samla feedback från konsumenter kring hur de upplever smaken på produkten som kommer att ligga till grund för vidareutveckling, med planen att lansera havrechocon i bredare skala i framtiden.

Så här ser det ut när Fazer lanserar ny växtbaserad havrechoco i sommar. | Foto: Pressbild

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform
Osäker kunskap om val av hälsosam mat

Osäker kunskap om val av hälsosam mat

En undersökning Brödinstitutet låtit göra visar att många är osäkra och har dålig kunskap om vilken mat som egentligen är hälsosam och klimatsmart.

4,5 miljoner kr till Bris från Circle K

4,5 miljoner kr till Bris från Circle K

Tre kampanjer under 2020 och ett gott resultat. Circle K kan nu tillsammans med sina kunder lämna över drygt 4,5 miljoner insamlade kronor till Bris.

Coop tecknar avtal med pantappen Bower

Coop tecknar avtal med pantappen Bower

Återvinningsappen Bower har blivit en succé och uppmärksammats både i Sverige och internationellt. Nu tecknar Coop ett nationellt avtal med Bower.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.