Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Clas Ohlson minskade i december

Clas Ohlson minskade sin totala försäljning i december. Minskningen var 2 procent och försäljningen stannade då vid 1 285 miljoner kr att jämföra med 1 316 Mkr december 2018.

Clas Ohlson beskriver i en pressrelease försäljningen i Norden under december som ”stabil” och ”oförändrad”.
Under julhandelsperioden november och december ökade försäljningen i Norden med 2 procent, påpekar man också.

Lika sant som det är dock att den totala försäljningen i december minskade med 2 procent jämfört med december 2018.
I absolut tal handlar det om en minskning från 1 316 miljoner kr till 1 285 miljoner kr.

– Under motsvarande period föregående år inleddes utförsäljningen i de tyska butikerna inför stängning, vilket påverkar jämförelsetalen, påpekar Clas Ohlson som till glädjeämnena ändå kan räkna att försäljningen på nätet ökade med 27 procent december jämfört med året innan och uppgick till 74 miljoner kr.

– Det är tydligt att julhandeln numera inleds redan i november, framförallt i samband med ”Black Week”, och sedan fortsätter in i december och kulminerar inför julhelgen och under mellandagarna. För perioden november till och med december ökade försäljningen i Norden med 2 procent, vilket motsvarade en organisk ökning om 2 procent, sammanfattar Clas Ohlson i sin pressrelease där man även summerar antalet butiker till 232, 6 färre än motsvarande datum 2018.

SENASTE NYHETERNA

Fler nyheter nedanför!

powered by Typeform

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Vi var på Ostfestivalen

Butikstrender besökte den sjunde upplagan av Ostfestivalen på Münchenbryggeriet i Stockholm. Tre mejerier vann guldmedaljer för sina ostar och totalt

Lidls nya dubbelt certifierad

Lidl bygger just nu vad man beskriver som världens första klimatneutrala livsmedelsbutik. Det sker på Gotland, butiken öppnar i år

Framtidstron tillbaka – lite…

Framtidstron i handeln återhämtar sig något, konstaterar Svensk handel i sin barometer där man påpekar att de förväntningarna ökar både

Stark öppning för handeln

Dagligvaruhandeln har inlett 2020 alldeles utmärkt. Januari bjöd på en tillväxt på 5,3 procent och även efter justering för kalendereffekten

Publikfavorit på Ostfestivalen

Hallands himmel. Godast på Ostfestivalen 2020. Detta enligt publiken som placerade osten från Arla som nummer 1, två år efter

Snabbgross öppnar i Jönköping

Nu på torsdag öppnar Axfood snabbgross i Jönköping. Det innebär en liten milstolpe då det är kedjans 25:e butik och

Så äter vi klimatsmart år 2030

Vi kommer att äta allt mer klimatsmart under de närmaste 10 åren. Nya växtbaserade proteinkällor och mindre svinn i matlagningen

E-handelsplaner splittrar politiker

Bevara oersättlig jordbruksmark eller bygga för en stor mängd nya jobb? Det är frågan i Ängelholm där ett nytt e-handelsområde

Hyfsad start för Clas Ohlson

Clas Ohlson ökade sin försäljning i Norden med 4 procent under januari 2020. Totalt ökade försäljningen med 1 procent och

Växtbaserat och Tex Mex

Livsmedelsföretaget Paulig, med bland annat varumärkena Santa Maria och Risenta, satsar på internationell tillväxt. Växtbaserat protein är en viktig del

Svenskodlad ärta i framtidsprojekt

På naturbruksskolan Sötåsen i Töreboda provar man att laga maträtter på gråärt (se bild), som under 1800-talet konkurrerades ut av

500 miljoner till Mathem

Mathem tar in 500 miljoner kronor i en ny investerarrunda. Tidigare ägare som Kinnevik, Verdanne och Clas Ohlson satsar mer

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch