Svenskarna äter mest processad mat i EU

Svenskarna äter mest processad mat i EU
Foto: Mostphotos
Sverige är det land där man äter mest processad mat i Europa. Detta enligt nu publicerad forskning från Institute of tropcal medicine i Antwerpen.

Sverige är det land där man äter mest processad mat i Europa. Detta enligt nu publicerad forskning från Institute of tropcal medicine i Antwerpen.

Sverige är etta och Storbritannien tvåa i den studie över konsumtionen av processad mat som Institute of tropical medicine i Antwerpen gjort.
Man har analyserat matvanor hos miljoner europeer utifrån underlag från Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet.

– Regeringar har överväldigande misslyckats med att stoppa tillverkare från att spetsa sina livsmedelsprodukter med socker, fett och salt – vilket banat väg för två tredjedelar av landet att bli överviktiga eller feta, säger Tam Fry, ordförande för National Obesity Forum i Storbritannien till Daily Mail apropå studien.

Det skulle möjligen kunna leda till att vi behöver oroa oss även i Sverige som enligt studien är ”värst” i Europa på området.
Svenskarna får 40,6 procent av sitt näringsintag från processade matvaror, enligt forskningsrapporten. Storbritannien följer därefter på 39,7 procent och Tyskland är trea på 38 procent.

Nyttigast i Europa i den här bemärkelsen?
Italien där man i snitt bara äter 13 procent processad mat.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil