”Avtalet är en stor lättnad”

”Avtalet är en stor lättnad”
Viktigt men framförallt en stor lättnad. Svensk handels vd Karin Johansson om det nya avtalet. Foto: Pressbild Svensk handel

En lättnad att strejkhotet är avvärjt. Samtidigt viktigt att handeln fått ett avtal om än för dyrt, är de första kommentarerna från Svensk handel.

Efter hårda och utdragna förhandlingar har parterna inom handeln enats om nya löneavtal som följer industrins märke. Att parterna kommit överens innebär att hotet om strejk är avblåst, summerar Svensk handel.

– Det är en stor lättnad att hotet om en strejk är avvärjt. I tider med snabbt ökande smittspridning och utökade restriktioner som slår mot hela samhället hade det varit djupt oansvarigt att kasta ut handeln i en strejk. Det hade inneburit tomma butikshyllor och ökad trängsel, säger Karin Johansson, vd på Svensk handel.

Det nya avtalet följer industrins märke och ligger på 5,4 procent över 29 månader.

Svensk handel har hela tiden accepterat Handelsanställdas förbunds krav på en låglönesatsning men krävt att den totala kostnadsramen ska hållas inom märket.

– Det är viktigt att handelns parter har träffat ett avtal som följer industrins märke. Läget är historiskt tufft och handelns företag kan inte betala mer än övriga branscher. Samtidigt tvingas vi konstatera att nivån på löneökningstakten blir smärtsamt hög för många krisdrabbade företag, säger Ola Axelsson, förhandlingschef på Svensk Handel.

I det nya avtalet höjs ingångslönerna med 90 procent av löneökningstakten.

– Coronakrisen har inneburit att ungdomsarbetslösheten ökat till rekordnivåer. Genom att hålla igen på höjningen av ingångslönerna sänker vi tröskeln in på arbetsmarknaden, säger Karin Johansson.

Det nya avtalet gäller för anställda i butiker, på lager och e-handelsföretag. Avtalet löper från den 1 november 2020 till och med den 31 mars 2023.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil