”Avtalet är en stor lättnad”

”Avtalet är en stor lättnad”
Viktigt men framförallt en stor lättnad. Svensk handels vd Karin Johansson om det nya avtalet. Foto: Pressbild Svensk handel

En lättnad att strejkhotet är avvärjt. Samtidigt viktigt att handeln fått ett avtal om än för dyrt, är de första kommentarerna från Svensk handel.

Efter hårda och utdragna förhandlingar har parterna inom handeln enats om nya löneavtal som följer industrins märke. Att parterna kommit överens innebär att hotet om strejk är avblåst, summerar Svensk handel.

– Det är en stor lättnad att hotet om en strejk är avvärjt. I tider med snabbt ökande smittspridning och utökade restriktioner som slår mot hela samhället hade det varit djupt oansvarigt att kasta ut handeln i en strejk. Det hade inneburit tomma butikshyllor och ökad trängsel, säger Karin Johansson, vd på Svensk handel.

Det nya avtalet följer industrins märke och ligger på 5,4 procent över 29 månader.

Svensk handel har hela tiden accepterat Handelsanställdas förbunds krav på en låglönesatsning men krävt att den totala kostnadsramen ska hållas inom märket.

– Det är viktigt att handelns parter har träffat ett avtal som följer industrins märke. Läget är historiskt tufft och handelns företag kan inte betala mer än övriga branscher. Samtidigt tvingas vi konstatera att nivån på löneökningstakten blir smärtsamt hög för många krisdrabbade företag, säger Ola Axelsson, förhandlingschef på Svensk Handel.

I det nya avtalet höjs ingångslönerna med 90 procent av löneökningstakten.

– Coronakrisen har inneburit att ungdomsarbetslösheten ökat till rekordnivåer. Genom att hålla igen på höjningen av ingångslönerna sänker vi tröskeln in på arbetsmarknaden, säger Karin Johansson.

Det nya avtalet gäller för anställda i butiker, på lager och e-handelsföretag. Avtalet löper från den 1 november 2020 till och med den 31 mars 2023.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil