Ökade 53 procent under första kvartalet 2021

Ökade 53 procent under första kvartalet 2021
Foto: Kristina Sahlén
E-handeln fortsatte öka kraftigt även under första kvartalet 2021, rapporterar Postnord i E-barometern som redovisar 53 procent plus för perioden.

E-handeln fortsatte öka kraftigt även under första kvartalet 2021, rapporterar Postnord i E-barometern som redovisar 53 procent plus för perioden.

Den svenska e-handelns omsättning ökade med 53 procent under årets första kvartal, jämfört med motsvarande kvartal året innan, enligt Postnords E-barometern för kvartalet.

Efter 2020 års historiska tillväxt för e-handeln fortsätter alltså utvecklingen i samma riktning.
bekräftas i E-barometern Q1 att utvecklingen fortsätter på samma spår 2021.
Ökningen med 53 procent är nästan i nivå med ökningen under fjärde kvartalet 2020 (56 procent).

– Det är en oerhörd tillväxt, men det ligger ungefär i linje med de förväntningar som vi lade fram i årsrapporten i februari, säger Postnords analytiker Carl-Fredrik Teder.
– Anledningen till att vi fortfarande ser så höga tillväxttal är att jämförelsetalen från 2020 till största delen var opåverkade av pandemin. Först i mars förra året såg vi de stora effekterna på handeln, påpekar Teder.

I likhet med 2020 var det försäljningen av dagligvaror på nätet som ökade allra mest och mer än fördubblades (+128 %) jämfört med första kvartalet ifjol.
Därefter växte möbler och heminredning mest (+81 %), följt av hemelektronik (+65 %).

I rapporten fastslås även att fler svenskar e-handlade från utlandet, jämfört med tidigare år.
Flest svenskar har handlat från Tyskland, följt av Kina som tagit över andraplatsen från Storbritannien sedan ifjol.

– Det finns ett antal väldigt populära tyska aktörer inom mode, som många svenska konsumenter handlar från. Dessutom köper många fordonsentusiaster saker från tyska bilsajter, analyserar Carl-Fredrik Teder.
– Och även om Amazon nu etablerat sig i Sverige så ser vi fortfarande att svenskarna delvis handlar från den tyska sajten, vilket troligen kommer minska i takt med att den svenska verksamheten växer, spår Teder.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil