Axfood lanserar ny förpackningsdatabas

Axfood satsar på mer hållbara förpackningar | Foto: Pressbild Axfood
Axfood lanserar ny förpackningsdatabas för mer hållbara förpackningar. Databasen omfattar cirka 18 000 förpackningsmaterial och är unik i sitt slag.

Axfood har som första bolag i dagligvarubranschen byggt en unik databas som omfattar cirka 18 000 olika förpackningsmaterial. 
Med hjälp av den omfattande databasen ska övergången till återvinningsbara förpackningar av förnybart eller återvunnet material snabbas på. 

– Huruvida en vara är hållbar avgörs inte bara av innehållet utan även av förpackningen. Vi har därför gjort en strategisk investering för att kunna leverera mot såväl egna hållbarhetsmål som ökade krav från lagstiftning och konsumenter, säger Tove Almgren, förpackningsutvecklare på Dagab, Axfoods logistik- och inköpsbolag, som tagit initiativ till och drivit arbetet. 

Samtliga Axfoods leverantörer av egen märkesvara har deltagit i arbetet med att samla in och sammanställa uppgifter om exakt vilka förpackningskomponenter och material som respektive produkt innehåller. 
Databasen underlättar därför arbetet att kartlägga och systematisera data om Axfoods cirka 18 000 förpackningskomponenter. 

– Kartläggningen är komplicerad eftersom leverantörskedjan för förpackningar ofta är lång och varje produkt ofta består av fler komponenter, säger Tove Almgren. Axfoods mål är att uteslutande använda återvinningsbara förpackningar av förnybar eller återvunnen råvara senast 2030. 
I databasen är det bland annat möjligt att ta fram uppgifter om vilka produkter som förbrukar störst volymer av material som behöver bytas ut, samt hur Axfood ligger till för att nå de uppsatta målen. 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil