Nonchalanta kunder problem

Phubbing, ett växande fenomen. | Illustration av Prakaisak Rojprasert
Nonchalanta kunder som ignorerar kassapersonalen är ett växande problem. Det handlar om ”phubbing” och nu ska fenomenet undersökas ytterligare.

Engelska begreppet ”phubbing” står för det beteende som går ut på att en person eller flera är helt uppslukade av sina smarta telefoner istället för att kommunicera reguljärt med andra fysiskt närvarande personer.
Beteendet blir alltmer frekvent och inte bara i fikarummet och på restaurangen utan även i allt högre grad i butiken, närmare bestämt när kunden ska betala.
För kassapersonal i butiker och stormarknader har det blivit ett växande arbetsmiljö att känna sig nonchalerad och ignorerad av kunder som betalar utan ens ett ögonkast eller ett ord till den personal du har bakom disken i kassalinjen eller vid utgångskassan.

Nicklas Salomonsson, biträdande professor i företagsekonomi vid högskolan i Borås, har tillsammans med Markus Fellesson, docent vid Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, undersökt hur phubbing påverkar arbetsmiljön för de som är anställda i butikskassor.

En majoritet av de som svarat – 2 940 handelsanställda har lämnat svar – säger att phubbing är ganska eller mycket vanligt.
Tidigare forskning på området har visat att phubbing kan ha en negativ inverkan på relationer och att fenomenet hotar grundläggande behov.
Nu går forskningen vidare för att kartlägga men även för att hitta lösningar.

Läs mer om fenomenet phubbing i magasinet, Butikstrender 7/2020. Prenumerera här.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil