Coop stärker sin satsning på frukt, grönt och blommor med rekryteringen av Peter Hägg, som tillträder rollen som affärschef i början av oktober. Kategorin har en central roll i Coops profilering och kundlöfte, både när det gäller hälsa och hållbarhet.
– Coop ska vara bäst på frukt och grönt. Vi fortsätter arbetet med att utveckla sortiment, kvalitet och innovation. Peter Hägg blir en nyckel i det arbetet och jag är mycket glad över att ha rekryterat honom, säger Jenny Pränting Rådeström, direktör Kategori & Inköp på Coop Sverige.
Gedigen bakgrund i dagligvaruhandeln
Peter Hägg har flera års erfarenhet från Ica, både som kategorichef för frukt och grönt och som ansvarig för affärsdrivande partnerskap kopplade till lojalitet och kundengagemang. Dessförinnan började han sin karriär som avdelningsansvarig i butik, ett perspektiv han tagit med sig genom hela sin resa.
– Jag har arbetat med hela kedjan – från inköp och sortiment till produktutveckling och butiksdrift, vilket gett mig en djup förståelse för både affären och kundens förväntningar, säger Peter Hägg.
Snabba förbättringar och långsiktig plan
Efter några månaders paus från branschen återvänder han nu till en kategori som han beskriver som ”snabbrörlig, kundnära och central för Coops hållbarhetslöfte”.
– Mitt uppdrag är en fantastisk möjlighet. I början vill jag snabbt lära känna teamet, få en faktabaserad bild av kategorins läge och bygga starka samarbeten både internt och med våra viktigaste leverantörer. Målet är att hitta snabba förbättringar samtidigt som vi formar en långsiktig plan för tillväxt tillsammans med konsumentföreningarna.