Lägre tillväxt inom e-handeln på sistone

Lägre tillväxt inom e-handeln på sistone
Tillväxten i e-handeln stannar av när vi är tillbaka i de fysiska butikerna. Foto: Pressbild
Tillväxten i e-handeln stannar av något och Svensk handel förklarar det med att vi nu i högre grad återvänder till de fysiska butikerna.

Tillväxten i e-handeln stannar av något och Svensk handel förklarar det med att vi nu i högre grad återvänder till de fysiska butikerna.

E-handeln fortsatte att växa under tredje kvartalet trots att fler återvänder till de fysiska butikerna. Den totala e-handeln, inklusive den från utlandet växte med 12 procent under tredje kvartalet.
I september anas dock ett trendbrott då omsättningen i den inhemska e-handeln minskade med tre procent. Det visar Svensk handels e-handelsindikator för september.

Även om den svenska e-handeln backade något i september blev det positiva siffror för det tredje kvartalet som helhet.
Tillväxten var dock måttlig, plus tre procent jämfört med samma period förra året.

Den samlade e-handeln, inklusive svenska konsumenters e-handel från utlandet, växte däremot med tolv procent under tredje kvartalet. De senaste tolv månaderna e-handlade svenska konsumenter för 13,5 miljarder kronor från utlandet.

– Att e-handelstillväxten fortsätter att avta var väntat när restriktionerna har slopats och fler återvänder till de fysiska butikerna. Det är snarare anmärkningsvärt att det fortfarande är tillväxt under tredje kvartalet och att utländska sidor drog mer av tillväxten, säger Johan Davidson, chefsekonom hos Svensk handel.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil