Hushållen håller hårt

Svensk handels chefsekonom Johan Davidson | Foto : PMAGI AB
Osäkerheten är stor och då håller hushållen hårdare i pengarna. Det konstaterar Svensk handel som påpekar att många tror på minskad konsumtion.

Hälften av hushållen spår att deras ekonomi kommer att försämras under året och många planerar för ökat sparande. Hushållens osäkerheten kring hur länge coronakrisen kommer att pågå gör att många tror på minskad konsumtion. Det här framgår av Svensk handels konsumentenkät där drygt vart tredje hushåll uppger att de har minskat konsumtionen av sällanköpsvaror i fysisk butik (36 %) och där nästan lika många planerar att öka sitt sparande (35 %). Framförallt är det de äldre som har minskat sin konsumtion.  

– Det oroliga ekonomiska läget gör att hushållen håller hårt i plånboken. Lägger vi till det faktum att många konsumenter väljer att hålla sig hemma får vi en situation som blir extremtuff för många butiker. Ju förr vi kan se slutet på coronakrisen desto bättre för företag, anställda och ekonomin i stort, säger Svensk handels chefsekonom Johan Davidson.   

Var fjärde butik i sällanköpshandeln har tappat minst 60 procent av försäljningen. Likviditetskrisen är akut och tre av tio företag anger att de endast klarar max två månader till om nuvarande situation fortsätter.


– Många handlare är bara två månader från att tvingas stänga igen samtidigt ser coronakrisen ut att hålla i sig betydligt längre än så. Behovet av fler åtgärder som lättar på företagens kostnadsbörda är akut. Tillfälliga hyreslättnader måste införas omedelbart för att rädda handeln från fler konkurser, säger Karin Johansson, vd för Svensk handel.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil