Överlägsen seger i Årets matbluff

Alpro Cuisine soya vispbar.
Där har du vinnaren i Årets matbluff.
Och det blev även i år en segrare som var överlägsen konkurrenterna i omröstningen.

19 100 personer röstade på någon av de fem finalisterna i Årets matbluff.
Nästan hälften av rösterna – 9 146, för att vara exakt – lades på vinnaren, Alpro Cuisine soya visbar.

– Väldigt många känner sig uppenbarligen lurade av innehållet i produkten, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentorganisationen Äkta vara som varje år arrangerar omröstningen.

– Trots att det vegetabiliska gräddalternativet har ”soja” i namnet innehåller den endast två procent av denna råvara. Som jämförelse innehåller Alpros egna sojadrycker fyra gånger så mycket sojabönor. Den huvudsakliga råvaran i sojavispen är istället palmolja, vilken utgör hela 25 procent av innehållet, skriver man på sin hemsida.

– Palmoljan är kritiserad, bland annat av miljöskäl, och många konsumenter väljer bort produkter som innehåller den. Jag tror att den negativa bilden ledde till att Alpros sojavisp fick så många röster, säger Björn Bernhardson.

Närmare hälften av de totalt 19 100 rösterna föll alltså på segraren.
Närmaste konkurrenterna var Skånemejerier Bara yoghurt frukt & bär och Pågen Brioche hamburgerbröd.

Vinnaren:

Röstresultat/Totalt 19 100 röster fördelades så här:
Alpro Cuisine soya vispbar (9 416 röster)
Skånemejerier Bara yoghurt frukt & bär hallon & jordgubb (3 431)
Pågen brioche hamburgerbröd (3 270)
Rå blåbär pressad råsaft (2 019)
Semper gluten free bovete & teff mjöl (964)

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

För stora skulder – ny e-handlare i konkurs

Skylark är bolaget bakom work- och streetwear-butiken Sivletto på Hötorget i Stockholm.Ägarna Roger Sundström och Fredde Martins har även drivit e-handel via plattformen Sivletto.com. Nu

Dålig kunskap om fysisk aktivitet

Sedan drygt ett år tillbaka finns officiella svenska riktlinjer kring fysisk aktivitet. Men endast tre av tio i en ny undersökning vet hur mycket man ska röra på sig.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil