EU-böter till Meta för fel annonshantering

Foto MostPhotos
Meta, ägare till bland annat Facebook och Instagram, får böter på fyra miljarder kr av EU för sitt sätt att hantera annonser och hur de riktas.

390 miljoner euro eller över 4 miljarder kr är storleken på de böter som EU nu dömt Meta till för brott mot GDPR.
Beslutet innebär också ett stopp för Metas möjligheter att rikta annonser på det sätt man hittills gjort.

Bakgrunden är hur Meta visa personliga annonser på ett sätt som inte är förenligt med EU:s integritetslagstiftning.
Därför döms Meta att betala 210 miljoner euro i böter för Facebook och 180 miljoner euro för Intagram.
Då återstår dessutom ett fall gällande Whatsapp, vilket kan höja totalsumman ytterligare.

Tvisten började 2018 men har nått vägs ände först nu. Enligt nu fattat beslut måste Meta uttryckligen be användare om samtycke för att visa personaliserade annonser baserade på användarnas egen data.
Användarna ska följaktligen ha möjlighet att säga nej till personaliserade annonser och möjlighet att när som helst dra tillbaka sitt samtycke.

För annonsörer betyder domen sämre möjligheter att nå exakt den målgrupp man vill på Facebook och Instagram.
Domen kommer även, anser man, att påverka hur marknadsföring och annonsering utvecklas framöver och därmed påverka även andra media.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil