Onlineköp ökade starkt under Nouruz

Onlineköp ökade starkt under Nouruz
Foto: Mostphotos
Revolut meddelar att onlineköpen ökade med 39 procent under nyårsfirandet i Nouruz-veckan 2021 jämfört med motsvarande vecka förra året.

Revolut meddelar att onlineköpen ökade med 39 procent under nyårsfirandet i Nouruz-veckan 2021 jämfört med motsvarande vecka förra året.

Det persiska nyåret Nouruz firades helgen som gick, 20 mars då vårdagjämningen inföll, men Revolut konstaterar i ett pressmeddelande att årets firande blev ”allt annat än vanligt”.
Firandet med familj och släkt begränsades naturligtvis i år av de corona-restriktioner som råder.

I helgen samlades ändå släkt och familj för att fira Nouruz och äta de traditionsenliga maträtterna.
Konsumtionen av livsmedel under veckan och under helgen var så gott som oförändrad jämfört med samma period 2020.
Däremot hade e-handeln ökat markant under perioden.

Data från Revoluts 150 000 svenska användare visar att köp online ökade med hela 39 procent under Nouruz-veckan i år jämfört med förra året, skriver man i sin pressrelease.  Resandet med flygplan under veckan som leder upp till det persiska nyåret minskade med 54 procent medan utgifterna för tåg, taxi, buss och även bilbränsle ökade med 30 jämfört med förra året.

Fakta/Nouruz
Nouruz är persiska för ”ny dag” och namnet på det iranska eller persiska nyåret. Det infaller på vårdagjämningen och räknas som de afghanska, tadzjikiska, azerbajdzjanska, kurdiska och iranska folkens nyårsdag.
Nouruz firas för att välkomna våren och solens återkomst av perser, azerier, kurder, balucher, pashtuner, tadzjiker, zazaer och hazarer med flera. (Källa: Wikipedia)

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil