Hållbarhet i centrum för Gotlands slagteri

Hållbarhet i centrum för Gotlands slagteri
Foto: Svenskt Butikskött
Svenskt butikskött och Gotlands slagteri sätter hållbarhet i centrum och ser nu hur vi går mot en ny och bredare syn på kött än på flera år.

Svenskt butikskött och Gotlands slagteri sätter hållbarhet i centrum och ser nu hur vi går mot en ny och bredare syn på kött än på flera år.

– Det är ett spännande läge och vi är övertygade om att vi hela tiden tar steg i rätt riktning, säger vd Thomas Östlund.

Det har, för att uttrycka sig milt, varit tuffa tider i opinionen för alla som ur någon aspekt arbetat med kött.
En debatt som saknat gråskala har talat om att det handlar om att sluta med kött helt som enda alternativ för framtiden. Men nu har någonting hänt.

– Ja, vi kan se att man idag på ett helt annat sätt talar om närodlat och svenskt, att man har något mer av en helhetssyn och att betydligt mer av diskussionen kring kött handlar om att vi behöver äta kött av bra kvalitet, sund djurhållning och produktion och mera svenskt, sammanfattar Thomas Östlund.

Och där växtbaserade alternativ promotats tydligt i debatten om konsumtionsmönster och näring har nu fokuset förflyttats.
Idag talar vi mer om närproducerat och närodlat samtidigt som diskussionen kring kött nu i högre grad handlar om att vi kanske behöver äta mindre mängd men kött av bättre kvalité.

Läs mer om Svenskt butikskött och Gotlands slagteri i nya Butikstrender 8/2021

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil