Minskat matsvinn hos Bergendahls

Bergendahls Food visar i sin nya hållbarhetsrapport bland annat minskad pappersförbrukning och minskat svinn av kött. I rapporten, som är mycket omfattande och täcker in en rad områden, redovisas även satsningar på mångfald och hälsa.

– Vi har kommit framåt inom flera områden, men precis som allt hållbarhetsarbete blir vi aldrig färdiga. Jag är stolt över våra medarbetare som bidrar till våra gemensamma framsteg. Nu ökar vi takten på vår hållbarhetsresa, säger Annica Hansson-Borg, chef för miljö, kvalitet och hållbarhet på Bergendahls Food.

Minskat matsvinn

Bergendahls Food har ett nytt mål för matsvinn. Senast 2023 ska matsvinnet från den egna verksamheten vara 1 procent.

– Att minska matsvinnet är en viktig fråga för hela samhället. Vi har redan sett tydliga resultat inom matsvinnet, men vill utmana oss själva att öka takten. För att lyckas nå vårt nya mål gäller det att hitta nya lösningar, men även sporra till ytterligare engagemang bland våra medarbetare, säger Annica.

Ett annat resultat är att nya förpackningsmaskiner för det butiksstyckade svenska köttet, skinpack, har hjälpt till att minska köttsvinnet ytterligare, en minskning med 48 procent.

City Gross har minskat svinnet av frukt och grönt med cirka 10 ton per månad med hjälp av nya svinnlådor. Detta började som ett medarbetarinitiativ och innebär att frukt och grönsaker som annars riskerar att bli dåliga säljs till ett rabatterat kilopris i särskilda lådor.

Digitala kvitton

City Gross införde digitala kvitton i samtliga butiker 2018 vilket har sparat fem miljoner meter papper.

–  Digitala kvitton är ett bra exempel på att en till synes liten förändring kan göra stor skillnad. Tillsammans med våra kunder har vi lyckats minska vår pappersförbrukning med 45 procent från 41,7 ton till 22,9 ton, säger Annica Hansson-Borg.

 

Plast fasas ut

City Gross plastbärkasse består av 80 procent återvunnet material och blir klimatneutral efter två användningar (kan jämföras med papperskassen som behöver användas 42 gånger). Fram till 2022 kommer Bergendahls Food successivt byta ut all plast som inte går att återvinna till material som är återvinningsbara. En utfasning av engångsartiklar ur sortimentet har påbörjats.

Hälsosatsning på City Gross

Hösten 2019 påbörjades en omfattande och långsiktig hälsosatsning i City Gross samtliga butiker. Satsningen som heter ”Ett enkelt val” innebär en intern utbildning för alla butiksmedarbetare, en vägledning i butiker för att underlätta för kunderna att göra mer hälsomedvetna val när de handlar samt kostnadsfri rådgivning via en ny chatt på citygross.se.

Jämställdhet och mångfald

På ledande positioner var under verksamhetsåret 41,2 procent kvinnor och 58,8 procent män. För att öka mångfalden och karriärmöjligheterna för kvinnor har bland annat mångfaldspolicyn inkluderats i de interna ledarskapsutbildningarna.

 

Du kan läsa hela hållbarhetsrapporten här. 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood satsar på bananmognad

Jämnare mognad, bättre kvalitet och mindre svinn. Det är resultatet av Greenfoods nya bananmognadsanläggning som just nu byggs i Helsingborg.

Grytor bra för mage och tuffa tider

Plånboksvänliga, värmande grytor fungerar perfekt både som lunchmatlåda och för söndagsmiddag, svarar många i en ny undersökning.

Julmusiken som lugnar magen

Julen kan vara stressig men julmusiken lugnar magen. I vart fall enligt Valio som tagit en spellista och en professor till hjälp för att påvisa detta.

Daniel Seifter tar över Urban Deli

Daniel Seifter tillträder i februari som ny vd för Urban Deli. Ambitionen är att bibehålla det lustfyllda koncept man har men fortsätta utveckla det.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil