850 000 paket gräddfil går åt i midsommar

850 000 paket gräddfil går åt i midsommar
Vackert dukat när en av årets stora mathelger, midsommar, landar hos oss. Foto: Pressbild Arla
Tre gånger mer än vanligt. Det handlar om gräddfil och midsommar. Bortemot 850 000 paket gräddfil går åt till sill och annat under helgen.

Tre gånger mer än vanligt. Det handlar om gräddfil och midsommar. Bortemot 850 000 paket gräddfil går åt till sill och annat under helgen.

I närmare 70 år har gräddfilen haft en naturlig plats på midsommarbordet tillsammans med färskpotatis, sill, smör och ost, skriver Arla och bevisar snabbt saken.
– Att svenskarna gärna firar med gräddfil blir tydligt då Arla under veckan som leder fram till midsommar säljer runt 850 000 paket, vilket motsvarar en ökning på närmare 300 procent jämfört med en vanlig vecka, konstaterar man i en pressrelease.

Sedan Arla lanserade sin gräddfil sommaren 1952, då den första förädlade mjölkprodukten i Arlas sortiment, har den kommit att ta en naturlig plats på midsommarbordet tillsammans med sådant som färskpotatis, sill, smör och ost.
På Arlas mejerier Kallhäll och Linköping ökar produktionen av varan med närmare 300 procent under veckan.

– En vanlig vecka producerar vi på mejeriet i Stockholm omkring 270 000 paket 3 dl gräddfil, den siffran ökar till 800 000 inför midsommar. Då får alla hugga i lite extra och ta några helgskift för att vi ska hinna få fram de extra volymerna och säkra att ingen står utan gräddfil, säger Jörgen Thunholm, mejerichef Stockholm/Sundsvall hos Arla.

På mejeriet i Linköping tillverkas 5 dl-förpackningarna och de ökar från ungefär 40 000 paket i veckan till 50 000 paket i veckan.
Totalt rör det sig om en produktion på Kallhäll och Linköpings mejeri om närmare 300 000 liter gräddfil som svenskarna vill ha till sin sill.

I år firar utseendet på gräddfilen 30 år. Det var nämligen 1991 som den fick sitt klassiska utseende med de vågformade linjerna, till skillnad från andra Arlaprodukter som har antingen lodräta eller vågräta linjer.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood satsar på bananmognad

Jämnare mognad, bättre kvalitet och mindre svinn. Det är resultatet av Greenfoods nya bananmognadsanläggning som just nu byggs i Helsingborg.

Grytor bra för mage och tuffa tider

Plånboksvänliga, värmande grytor fungerar perfekt både som lunchmatlåda och för söndagsmiddag, svarar många i en ny undersökning.

Julmusiken som lugnar magen

Julen kan vara stressig men julmusiken lugnar magen. I vart fall enligt Valio som tagit en spellista och en professor till hjälp för att påvisa detta.

Daniel Seifter tar över Urban Deli

Daniel Seifter tillträder i februari som ny vd för Urban Deli. Ambitionen är att bibehålla det lustfyllda koncept man har men fortsätta utveckla det.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil