Hälsomärkt alkohol aktuell fråga för EU

Hälsomärkt alkohol aktuell fråga för EU
Jytte Guteland. Foto: Alexander Högberg

EU-kommissionen diskuterar en ny cancerstrategi. En punkt är att alkohol i likhet med andra gifter ska få en tydligare märkning framöver.

Över en miljon EU-medborgare dog under 2020 i cancer vilket är en del av bakgrunden till EU-kommissionens nya strategi.
En punkt i den är att alkohol, i likhet med andra gifter, ska få en bättre och tydligare märkning.

EU-kommissionen vill få en bättre samordning av sjukvård, forskning och utveckling och ökade resurser till att bekämpa cancer.
Dessutom vill man ha fler åtgärder som minskar den skadliga konsumtionen av tobak, alkohol och vissa livsmedel som processat kött.

Bättre hälsomärkning är en del av insatserna liksom översyn av skatter, menar EU-kommissionen som är tydlig med att alkohol är en orsak till cancer.

Socialdemokraten Jytte Guteland sitter i Europaparlamentets utskott som arbetar med folkhälsofrågor. Hon är positivt överraskad av att kommissionen i så stor utsträckning nämner alkohol som en orsak till cancer.
– Förslaget är ett ordentligt steg i rätt rikting, men sedan vet jag det är en resa innan detta kan bli verklighet. Historiskt har det funnits ett motstånd i flera länder och bland flera parlamentariker när det till exempel gäller märkning av vin, konstaterar Jytte Guteland, EU-parlamentariker (s) som sitter i utskottet som arbetar med folkhälsofrågor inom EU, på dn.se.

Guteland tror på möjligheten att vi får se en liknande märkning på vinflaskor som vi idag har på tobakspaket, och även där en varning för giftets risker.
– Det borde det vara. Det är fullständigt orimligt som det är i dag att konsumenterna vet mer om frukostjuicen än om fredagsvinet. Konsumenterna får inte alls någon känsla av hur relaterad till cancer den här produkten är, säger Guteland till dn.se.

Dela denna nyhet

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Kavlis medarbetare delade ut 2,5 miljoner

Kavlis medarbetare delade ut 2,5 miljoner

Kavlis medarbetare har nu genomfört sin årliga utdelning av medel till goda ändamål som de anställda hos företaget styr över, i år 2,5 miljoner kr.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.