Så bygger svenska Humble Group morgondagens livsmedelskoncern

Wellibites till Humble – satsar på sockerfritt
Humbles vd Simon Petrén. Foto: Humble Group
Möt entreprenörerna bakom varumärkena som du hittar på hela svenska DVH & SVH.

Möt entreprenörerna bakom varumärkena som du hittar på hela svenska DVH & SVH.

Simon, du är VD och en av grundarna till Humble Group, vi läser ofta och mycket om dig och Humble, ni växer, förvärvar och det verkar gå i en rasande takt, vad är er affärsidé med Humble Group?

– Med Humble Group bygger vi en koncern som fokuserar på framtidens FMCG-utbud d.v.s. produkter som är bättre för människan och planeten. Vi har genom förvärv och organisk tillväxt på kort tid etablerat en effektiv plattform där befintliga – och nya bolag kan kapitalisera på våra interna möjligheter och med synergier som t.ex. korsförsäljning, öka bolagens tillväxt och lönsamhet. Målsättningen är att vi ska bli en ledande aktör globalt och leverera produkter i världsklass.

Ni har bara den senaste tiden förvärvat en massa starka varumärken samt fått med er spännande entreprenörer på er resa, vad är det som gör att dessa varumärken väljer att bli en del av er?

– När vi välkomnar nya bolag (förvärvar) till Humble Group så är det en förutsättning att entreprenörerna och teamet är med på resan. Vi är ett entreprenörs- och visionsdrivet bolag som tror på den gigantiska transformation som hela FMCG-industrin genomgår. Idag finns det globalt flera stora problem och utmaningar kopplade till diabetes, övervikt, köttindustri och miljöpåverkan. Det behövs en förändring och i takt med att vi blir större får vi bättre möjligheter påverka. En samsyn på visionen och behovet av förändring är också några av de starkaste drivkrafterna bakom att fler vill bli en del av Humble.

Målsättningen är att vi ska bli en ledande aktör globalt och leverera produkter i världsklass.

Simon Petrén

Hur ser er strategi/tillväxtplan ut kommande 3-årsperiod på den svenska marknaden kontra exportmarknader?

– Vi kommer fortsätta växa på både export och i Sverige. Inom Humble har vi en målsättning att snabbt kunna skala ett lokalt varumärke till över 30 marknader. Med de senaste förvärven av SFG och Solent har vi stärkt försäljningsnätverket ytterligare och med vår snabba expansionsprocess finns det goda möjligheter att följa den dynamiska utvecklingen mot bättre FMCG-produkter i även internationella marknader. I Sverige är redan marknaden välutvecklad jämfört med många andra länder och således ett bra klimat att testas i.

Ingen har väl undgått Sara Serray, vi såg henne i Draknästet där hon på ett väldigt imponerande vis manövrerade scenen som till slut dock resulterade i att hon och hennes Wellibites blev en del av Humble Group.

Sara Serray
Sara Serray

Sara, extremt skoj och imponerande resa, och på så kort tid dessutom! Berätta, vad tog dig till toppen av alla nyttiga konsumenters ”mind” på rekordtid?

– Affärsidén föddes kort och gott ur ett behov, eller snarare en frustration! Jag gillar goda saker samtidigt som min bakgrund som apotekare och kostrådgivare talar till mitt sunda förnuft om att göra hälsomedvetna val. Men hur jag än letade så hittade jag inget godis som jag ansåg var gott och nyttigt nog, så jag tog saken i egna händer. Med min apotekarbakgrund/all tid i labb så var jag inte främmande för att koka ihop recept och testa mig fram. Till min hjälp hade jag även min 3-åriga systerdotter. Ett system skapades hemma i köket, jag började laborera med recept, smaker där jag var noga med innehåll, vitaminer m.m – helt enkelt bra råvaror som jag ansåg att jag själv ville konsumera och alternativ på sötningsmedel som var bättre än socker. När jag sedan hade något ”bra på gång” så fick min systerdotter agera smakpanel – om en 3-åring godkände och mumsade i sig så visste jag att det var mer än bra nog! Ja, sedan var det bara att lära sig branschen med allt vad det innebar att starta bolag, marknadsföring, sälj m.m Men det gick bra, från ”kök & idé 2016 till fulla listningar 2019/2020”.

Vilken skojig story, men varför tror du konsumenterna väljer dina Wellibites framför andra varumärken inom denna genre?

– Smaken, storyn samt att det nu äntligen finns ett riktigt bra veganskt alternativ på marknaden! Jag har lyckats med att ta en idé från ett kök till fulla listningar på egen hand på bara några år – det tror jag är en story som många av mina konsumenter finner intressant! Sen har mitt godis alla de rätta usparna: Sockerfritt, veganskt, palmoljefritt, glutenfritt med naturliga smaker/färger – en kombo som tilltalar väldigt många konsumenter!

Om du skulle beskriva en typisk Wellibite-konsument?

– Jag vill påstå att ”alla” är min målgrupp! Att vara nyttig och hälsosam är i dagsläget en stark del av vår kultur, svenskt hälsointresse täcker in alla åldrar och båda könen – så jag ser både barn som familjer som min starka målgrupp.

Från ”kök & idé 2016 till fulla listningar 2019/2020”.

Sara Serray

Hur känns framtiden för dig inom Humble?

Mina produkter finns idag inom all DVH, SVH samt Norge – men nu när jag är en del av Humble så känns framtiden extremt positiv! Det var väldigt många som uppvaktade mig efter min tid i Draknästet, men det var just framtidsutsikterna ihop med Humble som gjorde att jag valde att bli en del av denna koncern. Humble utgör en väldigt bra plattform för Wellibites och övriga aktörer inom gruppen att växa i, mitt mål är att förbättra hälsa för konsumenterna, vilket går väldigt bra hand i hand med Humbles mål med! Denna plattform kommer kunna skala upp varumärkena både på den svenska marknaden som internationellt – och det var det som var mitt primära mål, att snabbt skala upp och nå ut till hela världen! Med Humbles hjälp så kommer jag kunna göra en impact i hela världen!

First Class Brands med varumärken som bla HealthyCo & ProBrands är Humble Groups senaste svenska förvärv.

Martin Szepczynski
Martin Szepczynski

Martin, du är Feelgood manager samt en av grundarna på First Class Brands – låter som ett skojigt jobb, hur ser en sådan arbetsbeskrivning ut och hur kom det sig att ni startade just detta bolag?

– Ja det stämmer, vi drog igång bolaget runt 2012 tillsammans med två vänner! Tror grundidén bygger likt många andra entreprenörers frustration över något, eller driv att lösa ett problem eller tillgodose något man anser saknas. I vårt fall grundade det sig i att vi tränade mycket och kände en frustration över att alla s.k nyttiga bars vi kunde hitta på DVH m.m på den tiden innehöll antingen en massa socker eller var på tok för dyra! Så vi skapade ett eget brand med bra innehåll och vettigt pris, så ”alla” skulle ha råd! Och min titel.. ja du – jag är faktiskt självutnämnd. Inom bolaget tror vi inte så mycket på de ”vanliga” kanske aningen stela titlarna. Min kollega tillika VD kallar sig tex för ”smoothie manager” – då han dagligen förbereder hälsosamma smoothies till alla på kontoret! Min titel bygger dock på att jag värnar mycket om personalen, kulturen, vill se till att alla har det bra, både inom bolaget som folk runtomkring mig – så därav denna titel! Att se till att sprida glädje helt enkelt med vårt företagande på alla nivåer.

Vad skoj att höra din historia, men vilka varumärken är First Class Brands mest kända för på svensk DVH?

– Vi arbetar med 4 egenutvecklade brands. ProBrands, Healthyco, Aloes Aloe Vera & Wolverine. Samtliga varumärken har god kännedom på den svenska marknaden men vår 15 manna starka egna säljkår lägger mest fokus på HealthyCo med produkter som Proteinella i spetsen. ProBrands med bars, drycker m.m i spetsen! Dessa 2 varumärken är de som syns mest från Skåne till Norrland tack vare starka listningar samt en säljkår som konstant expanderar!

Ni är det senaste svenska bolaget in i Humble-koncernen, var det planerat att sälja?

– Nej, inte alls! Vi har haft en väldigt intressant tillväxtkurva, samt en långsiktig plan hur vi skulle utveckla bolaget och varumärkena vidare för egen maskin. Under senaste 1-2 åren har vi dock blivit uppvaktade av olika aktörer, men inget har känns så pass rätt att vi ville sälja av, inte förrän Humble knackade på dörren! Det kändes snabbt som en ”perfect match”! De såg oss entreprenörer, vad vi lyckats bygga upp både i varumärkesväg, logistikplattform som är aningen unik i Sverige, samt all den potential som vi såg och som vi hade skissat på kommande 3-5 år. Att de sedan hade samma värderingar som vi när det kommer till hållbara produkter, hur vi skulle ta nästa steg ihop, samt att de redan lyckats hitta en grym mix av entreprenörer under samma flagg gjorde att vi snabbt insåg att detta tåg vill vi ej missa! Vi tror på idén ”tillsammans blir vi starkare” och det är just det som sker i denna moderna livsmedelskoncern som skapas i rapidfart!

Tillsammans blir vi starkare

Martin Szepczynski

Hur känns framtiden för er inom Humble?

– Ja det är just den som lockade in oss till detta beslut, att bli en del av Humble. Framtiden känns verkligen intressant för vårt bolag, vi ser en massa synergier som vi aldrig hade kunnat drömma om på egen hand! Inom samma koncern kan vi växa genom nya säljuppdrag, nya produkter, nya marknader, nya konsumenter – listan kan göras väldigt lång, men det är just tillväxtpotentialen som vi ser inom gruppen som kommer få en enorm hävstångseffekt inom en snar framtid!

Ebba Dahlström
Ebba Dahlström

Ebba Dahlström, VD på Pändy – kan du ge oss en kort tillbakablick Pändy och ”why”?

– Pändy grundades av tre KTH-studenter som ville ta fram godis med hälsosammare innehåll. Sedan dess har man testat en rad olika varianter på produkter och landade tillslut i det sortiment och utseende man har idag. Vi tror att snacks kan och bör vara en del av en hälsosam livsstil och vill förgylla vardagen för snacks-älskare världen över.

Varför väljer konsumenten Pändy?

– Våra konsumenter väljer Pändy för att det smakar precis lika bra som traditionellt snacks och godis men har ett hälsosammare innehåll. Vi tror även att kunden uppskattar den lekfulla och färgglada designen. Helheten är viktig och jag tror våra kunder uppskattar känslan och glädjen vi förmedlar i såväl smak som design.

Pändy är duktiga på att synas och höras, vad är hemligheten bakom er strategi/framgång?

Vi bygger långsiktiga relationer och har vuxit tillsammans med våra profiler.

Ebba Dahlström

– För 1,5 år sedan la vi om till en primärt digital strategi där stark närvaro på sociala kanaler och ett väl utvecklat nätverk av influencers och kundambassadörer utgör grunden. Vi bygger långsiktiga relationer och har vuxit tillsammans med våra profiler och kunder, något vi är enormt stolta och glada över. Vi arbetar datadrivet och målinriktat och har på det viset fått en stark kännedom om vår målgrupp och dess preferenser!

Hur ser tillväxten ut kommande 3 år?

– Vi har bevisat att vi är starka online med en fantastiskt tillväxt och ruljans på produkterna. Nu satsar vi stort på att göra samma resa online och att etablera oss ordentligt inom DVH och servicehandeln i Sverige likväl som runt om i Europa.

Hur känns det att vara en del av Humble-koncernen? Vilka fördelar ser du?

– Det är fantastiskt att för oss som ungt och relativt litet bolag få vara del av en större grupp och ta del av den kompetens och de nätverk som finns inom koncernen. Vi har alla våra olika expertområden och att kunna utbyta erfarenheter och stötta varandra är ovärderligt.

Vi träffar Oskar Holmblad, säljansvarig för varumärket Humble Co som har en riktigt skoj story – Oskar, sammanfatta hur varumärket uppkom?

Oskar Holmblad
Oskar Holmblad

– Tanken bakom The Humble Co. uppstod under 2013 när Noel, som tandläkarstudent, reste till Jamaica som volontär och upptäckte att stränder var fyllda med skräp (däribland tandborstar) samt att många barn varken hade tillgång till munvårdsprodukter eller basal munvård. Humble Brush föddes därmed, med tanken att tandborstar kan tillverkas av mer hållbara och nedbrytbara material, med bibehållen funktion och prestanda. Vidare föddes även The Humble Co.s egen stiftelse – Humble Smile Foundation – som arbetar för att alla barn, världen över, ska få tillgång till kunskap kring varför munvård är så viktigt för hälsan.

Varför ska konsumenten välja tex en tandborste från Humble Co ?

– En tandborste från The Humble Co. rengör tänderna lika effektivt som en ”vanlig” plasttandborste, den håller minst lika länge (3 månader enligt tandläkares rekommendation), den är bättre för miljön och den ger tillbaka till via Humble Smile Foundation – allt för enbart ett par kronor extra. Med allt detta i åtanke, varför köpa en plasttandborste?

Alla barn, världen över, ska få tillgång till kunskap kring varför munvård är så viktig för hälsan.

Oskar Holmblad

Hur ser er målgrupp/konsument ut?

– Sedan starten 2013 har The Humble Co. varit med om en spektakulär resa, från att initialt ha sålts primärt i renodlade eko-butiker till att numera vara den tandborste som SAS och Lufthansa ger bort till sina flygresenärer. Med andra ord, vår konsument nuförtiden är alla som borstar tänderna, gammal som ung, man som kvinna.

Jag har förstått att varumärket är stort på flera marknader – hur ser tillväxten ut i Sverige kommande år?

– Tillväxten på den svenska marknaden är fortsatt positiv, corona till trots, av såväl gamla som nya produkter. Vår vana trogen fortsätter vi att innovera inom munvårdskategorin och har precis lanserat elektriska tandborsthuvuden (kompatibla med Philips Sonicare) som har fått en flygande start.

Hur känns det att vara en del av Humble-koncernen? Vilka fördelar ser du för Humble Co:s räkning?

– Det är spännande och otroligt fördelaktigt för oss att vara del av Humble Group. Portföljbolagens respektive entreprenörer och anställda besitter massvis med kunskap och har kontakter som vi i The Humble Co. inte har och vice versa, vilket medför stora möjligheter till ökad försäljning och effektivisering.

Några snabba med Mathias, VD för Tweek som producerar nyttigt godis! Mathias, din roll på expansiva Tweek är i dagsläget VD, var du även med från start?

Mathias Stendahl
Mathias Stendahl

– Nja inte riktigt. Bolaget grundades av Åsa & Lennart där Åsa faktiskt var den som hade en idé, en idé om att berika svenska konsumenter med ett nyttigare alternativ inom godis. Hon stod ordagrant och ”pillade” i köket på jakt efter ett nyttigt recept. Under 2017 hittade hon rätt och slog sig sedan ihop med Lennart på Varberg Candy Group varpå en första pick n mix-produkt lanserades på Coop. Efter detta har det gått i en rasande fart och idag finns även 8 förpackade påsar att hitta i handeln!

Utöver Tweek så finns det även andra sockerfria godisalternativ, varför välja just er?

– Jag vill helt klart säga att det är smaken som gör att man väljer oss, men även det faktum att vi på Tweek gör väldigt medvetna val kring våra ingredienser vilket visat sig i den otroliga feedback vi får från våra många och lojala konsumenter som vi kommit till att kalla Tweeksters.

Vi brukar säga att en Tweekster unnar sig med ett gott samvete.

Mathias Stendahl

Tweeksters, skoj namn? Vad ska jag behöva göra för att kalla mig själv tweekster?

– Ja, du lever med stor sannolikhet ett hälsosamt liv, där du gör ”rätt” val, du är nyfiken på vad du stoppar i dig samtidigt som du ändå vill unna dig något gott då och då. Vi brukar säga att en Tweekster unnar sig med ett gott samvete.

Hur ser er resa ut framöver inom Humble?

– Vi har full fokus på export, samt att ytterligare växa vår marknadsandel på den svenska marknaden! Vi har idag breda listningar på hela svenska Dvh som Svh och har även nyligen tecknat ett nytt distributionsavtal med First Class Brands unga & hungriga säljkår, som en del av de synergier som vi kommer kunna se inom Humble. Med denna kår ska vi bygga ännu mer synlighet och närvaro i butik framöver! Vi var även ett av de första bolagen in i Humble, det har sedan kommit en massa spännande bolag efter oss, tillsammans kommer vi nu nå ut till fler med vårt budskap – vi kommer se stora synergier i marknad, sälj, produktion, logistik m.m – men det viktigaste är kanske att vi tillsammans blir än mer intressanta för konsumenter och affärspartners.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil