Framtidstron lägre i handeln

Framtidstron sjunker. Det gäller både i butiker och e-handeln. Det handlar framförallt om att man ser en lågkonjunktur och pessimistiska hushåll som skapar lägre försäljning.

Lägre framtidstro på främst försäljningen inom såväl butiker som e-handel bidrog till att Framtidsindikatorn minskade i januari.
Men faktum är att även förväntningarna på lönsamhet och kring antalet anställda fallit under månaden.

För detaljhandeln som helhet gäller att alla delkomponenter i framtidsindikatorn sjunker.
– Framtidsindikatorn för butikerna minskade i januari jämfört med månaden innan. De första månaderna tillhör normalt sett årets sämsta försäljningsmånader och när hushållen dessutom är dystra är det inte förvånande att handlarna är oroliga – inte minst sett till att framtidsindikatorn i december var lägre än tidigare år, säger Karin Johansson, vd för Svensk handel.

–Noterbart är att även e-handeln utvecklades svagt under perioden. Jämfört med januari förra året är det framförallt på lönsamhetssidan som e-handlarna har lägre framtidsförväntningar än tidigare, säger Karin Johansson.

Skillnaden mellan handelns olika delar är fortsatt stor. Sällanköpshandeln visar en framtidsindikator på 84,1 medan dagligvaruhandelns nivå är 94,2 och e-handelns 106,5där den neutrala nivån är 100.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil