”Illa men nästa kvartal bättre”

Branschen föll med 11,6 procent under andra kvartalet. | Foto av Doug Olson
Lästid: < 1 minut
Försäljningen i närbutiker, på mackar och i servicebutiker, alltså convenience-branschen, i Sverige föll under andra kvartalet i år med 11,6 procent.

Försäljningen i convenience-branschen har under pandemin utvecklats olika beroende på butikernas lägen. Största tappet totalt sett skedde under april och maj, vilket nu bekräftas av Convenience Stores index för kvartal 2 i år.
– Vi hade räknat med tvåsiffrigt, säger Convenience stores Swedens vd Bengt Hedlund som dock nu ser fram mot ljusare tider.

Branschen föll med 11,6 procent under andra kvartalet, jämfört med motsvarande period 2019.
Tappet under första kvartalet var 2 procent och där syntes naturligtvis enbart de första veckorna av den då uppblåsande corona-krisen.

– Vi är inte överraskade över siffrorna men vet ju att det slagit väldigt olika i branschen beroende på lägen. Enkelt uttryckt kan man säga att tidigare A-lägen nu blivit motsatsen, analyserar Bengt Hedlund på organisationens webb.
– Många butiker i bostadsområden och längs vägar har däremot inte märkt av någon minskning och ett flertal har till och med ökat, konstaterar Bengt Hedlund som påpekar att vi med säkerhet kommer att få mer positiva tal när index för tredje kvartalet redovisas.

– Den tuffaste perioden var april, maj och halva juni. Efter det lossnade det på många ställen. Eftersom denna sommar är den första i historien då alla svenskar är i Sverige samtidigt, borde det gynna convenience-handeln totalt sett, avslutar Hedlund.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil