Coop satsar på AR i butik

Digitalisering, robotisering och nu AR. Coop blir först i dagligvaruhandeln med att satsa på augmented reality i butik och gör det i samarbete med Peppy pals i en nyutvecklad app.

Coop inleder ett samarbete med Peppy pals kring augmented reality (AR) i sina butiker.
Tanken är att man tillsammans ska inspirera föräldrar och barn att laga mer mat tillsammans och göra besöken i matbutiken roligare, skriver Coop i en pressrelease.

– Samarbetet är en del av en större satsning och samtidigt en breddning av vårt långsiktiga fokus på kundupplevelse. Tillsammans med Peppy Pals vill vi hjälpa barnfamiljer till en roligare butiksupplevelse och få fler barnfamiljer att handla på Coop, säger Henrik Staaf som är digital produktchef hos Coop.

Bra matvanor i tidig ålder leder ofta till goda matval i vuxen ålder. Men för en förälder med småbarn kan det vara stressigt nog att komma på vad man ska laga för mat varje dag, resonerar Coop.
I den nyutvecklade appen kan barn och vuxna välja recept som är anpassade till olika matprofiler som vegetariskt eller fisk.
Peppy pals kommer genom olika lekar att uppmuntra barnen till att hjälpa till med handlandet i butiken och matlagningen hemma. Appen kommer att använda AR-teknik.

Peppy pals har sedan 2014 arbetat med innovativa produkter där barn genom lek får lära sig om känslor, samarbete och självkänsla.
När barn deltar i att handla och laga mat tillsammans stärks deras självkänsla och även viljan att utforska nya smaker och maträtter, hoppas företaget.

– Att barn ska må bra både fysiskt och mentalt är vårt största fokus på Peppy pals. Vi är därför oerhört stolta över att få kroka arm med Coop och deras arbete med att värna om barnfamiljer. Utöver ökad matglädje och positiva upplevelser vill vi skapa ännu fler tillfällen till kvalitetstid för barn och föräldrar, säger Peppy pals vd Paulina Olsson.

Lanseringen av det nya samarbetet kommer att ske under våren i utvalda butiker.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Hammars julmust vann litet jultest

När Aftonbladet lät elva personer göra ett blindtest av julmust fick Hammars bryggeris julmust med kardemummasmak störst bifall.

Så vill svenskar fira hållbar jul

Hållbarhet och jul är inga begrepp som direkt kopplar armkrok bland svenskarna. Nu pekar ändå undersökningar på att fler börjar tänka hållbart.

Digitalisering stör inte julen

En ny undersökning visar att de flesta inte tycker att digitaliseringen stör julfirandet – men att många stör sig på ”julskryt” i sociala medier.

Rättelse: Skapar en ny enhet

Tolv av Lekias 170 handlarägda butiker i Sverige och Norge genomför en koncernbildning inom Lekia. Den nya koncernens namn är Lekledaren.

Jättesatsning av Löfbergs i Karlstad

Familjen Löfberg, som äger kafferosteriet med samma namn, gör nu en jättesatsning i Karlstad med, bland annat, ett nytt stort kafferosteri.

Ny formel ska hjälpa med klappar

En ny formel ska hjälpa oss att köpa rätt julklappar, något som enligt en undersökning oroar väldigt många svenskar.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil