Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Coop satsar på AR i butik

Digitalisering, robotisering och nu AR. Coop blir först i dagligvaruhandeln med att satsa på augmented reality i butik och gör det i samarbete med Peppy pals i en nyutvecklad app.

Coop inleder ett samarbete med Peppy pals kring augmented reality (AR) i sina butiker.
Tanken är att man tillsammans ska inspirera föräldrar och barn att laga mer mat tillsammans och göra besöken i matbutiken roligare, skriver Coop i en pressrelease.

– Samarbetet är en del av en större satsning och samtidigt en breddning av vårt långsiktiga fokus på kundupplevelse. Tillsammans med Peppy Pals vill vi hjälpa barnfamiljer till en roligare butiksupplevelse och få fler barnfamiljer att handla på Coop, säger Henrik Staaf som är digital produktchef hos Coop.

Bra matvanor i tidig ålder leder ofta till goda matval i vuxen ålder. Men för en förälder med småbarn kan det vara stressigt nog att komma på vad man ska laga för mat varje dag, resonerar Coop.
I den nyutvecklade appen kan barn och vuxna välja recept som är anpassade till olika matprofiler som vegetariskt eller fisk.
Peppy pals kommer genom olika lekar att uppmuntra barnen till att hjälpa till med handlandet i butiken och matlagningen hemma. Appen kommer att använda AR-teknik.

Peppy pals har sedan 2014 arbetat med innovativa produkter där barn genom lek får lära sig om känslor, samarbete och självkänsla.
När barn deltar i att handla och laga mat tillsammans stärks deras självkänsla och även viljan att utforska nya smaker och maträtter, hoppas företaget.

– Att barn ska må bra både fysiskt och mentalt är vårt största fokus på Peppy pals. Vi är därför oerhört stolta över att få kroka arm med Coop och deras arbete med att värna om barnfamiljer. Utöver ökad matglädje och positiva upplevelser vill vi skapa ännu fler tillfällen till kvalitetstid för barn och föräldrar, säger Peppy pals vd Paulina Olsson.

Lanseringen av det nya samarbetet kommer att ske under våren i utvalda butiker.

SENASTE NYHETERNA

Fler nyheter nedanför!

powered by Typeform

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Stark öppning för handeln

Dagligvaruhandeln har inlett 2020 alldeles utmärkt. Januari bjöd på en tillväxt på 5,3 procent och även efter justering för kalendereffekten

Publikfavorit på Ostfestivalen

Hallands himmel. Godast på Ostfestivalen 2020. Detta enligt publiken som placerade osten från Arla som nummer 1, två år efter

Snabbgross öppnar i Jönköping

Nu på torsdag öppnar Axfood snabbgross i Jönköping. Det innebär en liten milstolpe då det är kedjans 25:e butik och

Så äter vi klimatsmart år 2030

Vi kommer att äta allt mer klimatsmart under de närmaste 10 åren. Nya växtbaserade proteinkällor och mindre svinn i matlagningen

E-handelsplaner splittrar politiker

Bevara oersättlig jordbruksmark eller bygga för en stor mängd nya jobb? Det är frågan i Ängelholm där ett nytt e-handelsområde

Hyfsad start för Clas Ohlson

Clas Ohlson ökade sin försäljning i Norden med 4 procent under januari 2020. Totalt ökade försäljningen med 1 procent och

Växtbaserat och Tex Mex

Livsmedelsföretaget Paulig, med bland annat varumärkena Santa Maria och Risenta, satsar på internationell tillväxt. Växtbaserat protein är en viktig del

Svenskodlad ärta i framtidsprojekt

På naturbruksskolan Sötåsen i Töreboda provar man att laga maträtter på gråärt (se bild), som under 1800-talet konkurrerades ut av

500 miljoner till Mathem

Mathem tar in 500 miljoner kronor i en ny investerarrunda. Tidigare ägare som Kinnevik, Verdanne och Clas Ohlson satsar mer

Coronaviruset påverkar H&M

H&M-gruppen kommer att påverkas rejält och en längre tid av coronaviruset, Credit Suisse tror att försäljningen kommer att påverkas negativt

Lantmännens vice vd i regeringens..

Regeringens nya strategiska arbetsgrupper ska skapa innovativa lösningar på samhällsutmaningar. Lantmännens vice vd Per Arfvidsson är invald i den grupp

Fazer lanserar Svenskt havreris

Ett svenskodlat klimatsmart havreris. Så lanserar Fazer ”Svenskt havreris”, varumärke Frebaco, med en sjättedel av det thailändska risets klimatpåverkan, hävdar

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch