Annons

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Djurens rätt kritiserar Ica

Djurens rätt kritiserar Ica för att koncernen fortfarande inte har tagit bort burägg helt från sina butikshyllor vilket andra kedjor i handeln gjort.

Organisationen Djurens rätt riktar kritik mot Ica för att kedjan inte tar sitt ansvar och helt tar bort burägg i sina butiker.
Många konsumenter väljer bort burägg av etiska skäl och produkter går knappt att hitta i hyllorna längre, påpekar Djurens rätt.

I ett upprop till Ica uppmanar man koncernen att införa en heltäckande butikspolicy mot burägg.
Fler än 10 000 personer har ställt sig bakom uppropet.

Nästan alla stora livsmedelskedjor, som Coop, Lidl, Axfood och City Gross, har tagit bort buräggen från sina butikshyllor – men inte Ica, skriver Djurens rätt i en pressrelase.
– Att Ica, som landets ledande livsmedelskedja, fortfarande stödjer denna typ av djurhållning är ett svek mot både hönorna och konsumenterna, säger Camilla Bergvall, förbundsordförande för Djurens rätt.

– Ica Sverige har beslutat att inte längre ha några burägg i sitt centrallager, som butikerna kan beställa ifrån, vilket är ett bra steg på vägen Men det som spelar roll här är det som säljs i de lokala butikerna, och där förekommer fortfarande försäljning av burägg, hävdar Camilla Bergvall.

Varför är det så viktigt att få bort just buräggen?
– Det finns problem med all storskalig äggproduktion, men hönor i burar har det absolut sämst. Det lever trångt, på gallergolv, och kan inte ens sträcka ut sina vingar ordentligt, säger Camilla Bergvall.

Annons

powered by Typeform

Annons

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

”Allt beror på läget”

Reitan driver Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige och konstaterar att koncernens butiker drabbas olika hårt i Corona-tider där läget är helt avgörande.

Coop agerar i Karlskoga

Coop Värmland stänger nu en butik i Karlskoga och låter personal därifrån stötta Coop Forum för att den ska kunna hållas öppen även i nuvarande läge.

Tusentals går med i Handels

Den tuffa situationen i Corona-virusets spår får fler att söka sig till facket. Handels kan räkna in drygt 3 300 nya medlemmar hittills under mars.

Marknadsför gratis

Mecenat, som förhandlar fram studentrabatter, vill bidra i ett tufft läge genom att låta lokala företag marknadsföra sina varor och tjänster gratis.

”H&M tappar 45 procent”

Carnegie skriver i en analys att man räknar med att H&M:s försäljning under mars-maj kommer att minska cirka 45 procent med kvardröjande effekter.

Officiell kaffeleverantör

Löfbergs skapar finska arenaframgångar och blir officiell kaffeleverantör till den nya multiarenan UROS Live i
Tammerfors.

Anmäl dig till

powered by Typeform

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch